یافته های کولونوسکوپی CLIP1 ClIP2

نویسنده:
پیام:
چکیده:
کولونوسکوپ یک وسیله ی تشخیصی انتخابی جهت امتحان قسمت تحتانی دستگاه گوارش، که کولون یا روده ی بزرگ نامیده می شود، می باشد. کولونوسکوپی عبارت از قرار دادن لوله ای انعطاف پذیر به نام کولونوسکوپ در ناحیه ی مقعد و حرکت دادن آن به طرف جلو می باشد؛ به طوری که تمام طول روده ی بزرگ و قسمت انتهایی روده ی باریک قابل دیدن باشد. از کولونوسکوپ هم برای مقاصد تشخیصی و هم درمانی استفاده می گردد. اهم اهداف تشخیص آن عبارت است از:1) آزمایش غربالگری سرطان کولون2) خون ریزی از رکتوم3) تغییر اجابت مزاج مانند اسهال مداوم یا یبوست اخیر4) آنمی فقر آهن 5) سابقه ی فامیلی سرطان کولون6) پی گیری کسانی که پیشتر سرطان و یا پولیپ های کولون داشته اند.
7) دردهای رکتال و یا شکمی مزمن که علت مشخصی برای آن ها یافت نشود.
8) باریم انمای غیر طبیعی و یا یافته غیر طبیعی در سی تی اسکناز اهداف درمانی آن:1) پولپکتومی2) لیگاتور کردن هموروییدها 3) متوقف کردن خون ریزی از دیورتیکول و یا عروق با خون ریزی فعال و یا اکتازی های عروقی توسط تزریق مواد اسکلروزان و یا کوتر کردنعوارض کولونوسکوپیکولونوسکوپی اگر توسط یک پزشک ماهر صورت گیرد بسیار ایمن بوده، عوارض آن بسیار جزیی و قابل کنترل است. اهم عوارض آن عبارت است از:1) خون ریزی از محل بیوپسی یا محل برداشتن پولیپ ها2) پارگی مخاطی و یا سوراخ کردن کولون که عارضه ای بسیار جدی است.
3) عوارض داروهای سداتیو و بیهوشی مانند افت فشار خون و یا دپرسیون تنفسی4) ندیدن ضایعات در کولونهر چند که کولونوسکوپی بهترین وسیله ی تشخیصی جهت کشف ضایعات کولو می باشد، اما حتی در دستان ماهرترین پزشکان نیز امکان خطا و ندیدن ضایعات کولون وجود دارد.
در فیلم یافته های کولونوسکوپی که در مدت یک سال جمع آوری، تنظیم و توسط هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به عنوان فعالیت اولین بار در کشور شناخته شده است. در قسمت اول فیلم بعد از توضیح در مورد روش انجام کولونوسکوپی، مهم ترین و شایع ترین ضایعات کولون از قبیل همورویید، دیورتیکولوز، تومورهای بدخیم کولون و بیماری های التهابی روده شامل کولیت زخمی و کرون و در قسمت دوم فیلم راجع به پولیپ های کولون و پولیپکتومی همراه با توضیح جامع آن به تصویر کشیده شده است. امیدواریم که این گردش کوتاه علمی باعث ارتقای دانش بینندگان فرهیخته گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1714
لینک کوتاه:
magiran.com/p919006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!