تبیین عوالم سبعه در آثار عرفانی امام خمینی (س)
نگاه عرفانی امام خمینی به عوالم کلی، نگاه اجمالی،کل نگر و از زاویه ارتباط با اسمای مبدا آنهاست. بنابراین دیدگاه، عوالم، مراتب ظهور اسمای فعلی است که بنابر قاعده امکان اشرف از مرتبه اشرف، که عقول مجرد است، تا انتهای مرتبه ملک و اخس مراتب آن امتداد می یابد. همه اشیاء دارای وجهه ملکوتی و غیبی اند و در نهان خود حامل اسراری از حقایق غیبی می باشند.
انتهای عوالم در قوس صعود بروز قیامت کبراست که به ابتدای آن در قوس نزول، به نحو دایره وار منتهی می گردد و بروز قیامت و اتمام دایره خلقت نیز منجر به ظهور و بسط دوره دیگری از عوالم در قوس نزول بعدی می گردد. در این مجال به مراتب هفت گانه عوالم کلی و اسمای مبدا آنها مبتنی بر بینش عرفانی امام پرداخته می شود.
احدیت ، واحدیت ، عقول ، نفوس کلی ، تکرار ادوار ، قیامت اسمای الهی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.