بلوغ و لقاح آزمایشگاهی تخمک ژرمینال وزیکول پس از انجماد شیشه ای با استفاده ازضد یخ اتیلن گلیکول و دی متیل سولفوکساید در موش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انجماد تخمک، بخش مهمی از بیوتکنولوژی تولید مثل می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تماس با ترکیب ضد یخ ها و انجماد شیشه ای بر تخمک نابالغ موش در حضور یا عدم حضور سلول های کومولوس بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. تخمک های نابالغ با و بدون سلول کومولوس از تخمدان موش های 64 هفته ای جدا و با استفاده از ترکیب اتیلن گلیکول، دی متیل سولفوکساید و ساکاروز به عنوان محلول انجماد شیشه ای منجمد شدند و گروهی نیز بدون انجماد تنها با این ترکیب تماس داده شدند. بعد از ذوب، تخمک ها از لحاظ بلوغ و لقاح بررسی شدند. داده ها با استفاده آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میزان لقاح و بلوغ در تخمک های منجمد شده همراه با سلول های کومولوس به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود(05/0p<). میزان بلوغ در گروه های تماس یافته با ضد یخ به طور معنی داری از گروه های انجمادی و کنترل کمتر بود(05/0p<). حضور سلول های کومولوس در تمامی گروه های آزمایش و کنترل باعث افزایش معنی دار میزان لقاح نسبت به تخمک های بدون کومولوس شد(05/0p<).
نتیجه گیری
تخمک های مرحله ژرمینال وزیکول در حضور یا عدم حضور سلول های کومولوس می توانند به طور موفقی انجماد شیشه ای شوند. تماس با ضد یخ ها می تواند باعث کاهش توانایی تکاملی تخمک های ژرمینال وزیکول شود. حضور سلول های کومولوس می تواند باعث افزایش میزان لقاح در طی فرآیند لقاح آزمایشگاهی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
341
لینک کوتاه:
magiran.com/p919270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!