اثربخشی درمان با اتیلن دی آمین تترا استیک اسید در بیماران مسموم با سرب ارجاع شده به بیمارستان بهارلوی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرب از فلزاتی است که از زمان های قدیم توسط انسان به کار برده شده است و مصرف زیاد آن سبب ایجاد سمیت محیطی و شغلی می شود. در این مطالعه تاثیرات تک درمانی با اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (Ethylene diamine tetra acetic acid یا EDTA) را در مسمومیت با سرب مورد بررسی قرار داده ایم.
روش ها
کلیه ی بیماران بستری شده در بیمارستان بهارلو با تشخیص مسمومیت با سرب در سال های 1383 تا 1387 وارد مطالعه شدند. پس از گرفتن رضایت نامه و شرح حال، بیماران تحت معاینه ی بالینی قرار گرفتند و سپس سطح سرب خون آن ها تعیین و تشخیص ابتلای به مسمومیت با سرب در آن ها تایید شد. در این مطالعه سطح مجاز سرب 50 میکرو گرم در دسی لیتر در نظر گرفته شد. بیماران در مدت 5 روز بستری، تحت درمان با EDTA به مقدار 1 گرم در هر 12 ساعت به صورت تزریق داخل وریدی قرار گرفتند. بیماران مبتلا به آنسفالوپاتی و یا با سطح خونی سرب بیش از 150 میکرو گرم در دسی لیتر از مطالعه خارج گردیدند. سطح خونی سرب تمامی بیماران 10 و 30 روز پس از شروع درمان به طور مجدد اندازه گیری شد. جهت آنالیز داده ها از آزمون Wilcoxon در نرم افزار SPSS نسخه ی 16 استفاده گردید.
یافته ها
41 بیمار تحت مطالعه، همگی مذکر بودند. میانگین سن آن ها 6 ± 32 سال بود. میانگین سطح سرب قبل از درمان 5/37 ± 3/110 میکرو گرم در دسی لیتر بود که 10 روز و 30 روز پس از درمان به ترتیب به 1/27 ± 4/63 و 28 ± 3/79 میکرو گرم در دسی لیتر رسید. کاهش سطح سرب 10 و 30 روز پس از درمان نسبت به قبل از درمان معنی دار بود.
نتیجه گیری
EDTA دارویی موثر جهت مونوتراپی مسمومیت با سرب می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
773
لینک کوتاه:
magiran.com/p919694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!