بررسی چند شکلی ژنتیکی ژن های کاندیدا (کالپاستاتینی و آنتی ژن های لنفوسیتی گاوی) در گاوهای نژاد سیستانی ایران با استفاده از روش PCR-RFLP

چکیده:
انتخاب حیوان بر اساس نشانگرهای مولکولی یکی از جدید ترین روش های اصلاحی است که می تواند باعث بهبود صحت پیش بینی و پاسخ به انتخاب شود. در این آزمایش ژن های کاندیدای کالپاستاتین و آنتی ژن های لنفوسیتی گاوی (BoLA-DRB3) در گاوهای نژاد سیستانی با استفاده از روش PCR-RFLP بررسی شدند. ژن کالپاستاتین در بررسی راندمان رشد و کیفیت گوشت به عنوان یکی از ژن های کاندیدا شناخته شده است و از ژن DRB3 به عنوان یک ژن کاندیدا در ارتباط با بیماری ها و صفات ایمونولوژیکی در گاو استفاده می شود. از 89 راس گاو نژاد سیستانی در ایستگاه تحقیقات گاو سیستانی زهک به طور تصادفی خون گیری به عمل آمد. استخراج DNA از خون و واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) جهت تکثیر ناحیه چند شکلی ژن-های کالپاستاتین و BoLA-DRB3 انجام گرفت. واکنش هضم آنزیمی قطعات تکثیر شده ژن کالپاستاتین به وسیله آنزیم محدود الاثرMspI و ژنBoLA-DRB3 به وسیله آنزیم های I Rsa، III Hae و I BstY انجام گرفت. فراوانی های آللی M و N ژن کالپاستاتین در این نژاد به ترتیب 764/0 و236/0 برآورد گردید. آزمون 2χ تعادل هاردی - واینبرگ را در جمعیت نشان داد. در طی این پژوهش 19 آلل در جایگاه ژنی BoLA-DRB3 مربوطه در گاو سیستانی شناسایی شد. فراوانی آللی در این نژاد بین 22/0 تا 1/0 بود و دو آلل 8* و 34* فراوان ترین آلل ها در جمعیت مورد مطالعه بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تنوع ژنتیکی در این نژاد می تواند به برنامه های انتخابی آینده مخصوصا انتخاب به کمک نشانگر (MAS) کمک نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p921762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!