علل توسعه نیافتگی روستایی ایران از منظر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه شهرستان دیواندره

مترجم:
دکتر محمد صادق علیائی
چکیده:
نگاه بخشی به برنامه ریزی و کم توجهی به مؤلفه های عمران و توسعه روستایی طی چند دهه گذشته (1384-1327) موجب از هم گسیختگی سلسله مراتبی روابط شهری و روستایی گشته و به تبع آن توسعه نیافتگی روستاهای کشور را به دنبال داشته است. این امر تنها در نظام سکونتگاه های روستایی موجب بروز مسائل و مشکلات فراوانی گردیده است. از جمله این مسائل می توان به کاهش مشارکت روستاییان در سرنوشت خود، پایین بودن اعتماد به نفس، فقدان یک نظام مدیریت مطلوب، بیکاری مفرط، تخلیه روستاها و مهاجرت آنان به سوی شهرها و ایجاد حاشیه نشینی اشاره کرد. اگر چه در به وجود آمدن این مشکلات عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و طبیعی دخالت دارد ولی در این مقاله، میزان تاثیر دو عامل اجتماعی؛ سرمایه انسانی وسرمایه اجتماعی در توسعه نیافتگی سکونتگاه های روستایی با پرسش زیر مورد مداقه قرار گرفته است:آیا بین سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی و توسعه نیافتگی روستایی رابطه معنی داری وجود دارد؟
برای یافتن پاسخ و آزمون این سؤال که به عنوان فرضیه تحقیق نیز مطرح بوده است، ابتدا 302 خانوار از 6 آبادی، از سه دهستان بخش کرفتو شهرستان دیواندره به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید، سپس داده های موردنیاز از طریق اسنادی و عملیات پیمایشی گردآوری شد، علاوه بر آن از مصاحبه حضوری با خبرگان محلی نیز استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز به روش توصیفی و آماری انجام شد. در نهایت نتایج یافته ها، تاثیر سرمایه اجتماعی و انسانی بر توسعه نیافتگی سکونتگاه های روستایی منطقه مورد مطالعه را تایید نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p922733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!