بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته

نویسنده:
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی توانمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته قابل دسترسی در دانشگاه مازندران است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی گردآوریگردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 350 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 280 نفر (3/93) درصد واز 50 نفر در مقطع دکتری، 42 نفر (84) درصد و در مجموع 322 نفر پرسشنامه ها را تکمیل و عودت دادند.
یافته ها
بر اساس یافته ها 6/55 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به میزان متوسط با کامپیوتر آشنایی دارند. 5/52 درصد از دانشجویان تا حدودی با نحوه استفاده از پایگاه ها آشنایی دارند. همچنین دانشجویان اظهار داشتند بیشتر از طریق سایت کتابخانه مرکزی با نحوه استفاده از پایگاه ها آشنا شدند. پوشش موضوعی پایگاه ها نیز به میزان متوسط پاسخگوی نیاز اطلاعاتی دانشجویان می باشد. پایگاهElsevier بیشتر از پایگاه های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین اکثر دانشجویان از موتورهای جستجو، بیشتر از راهنماهای موضوعی و ابرموتورهای جستجو جهت بازیابی اطلاعات استفاده می کنند. دانشجویان هدف از جستجوی اطلاعات را تحقیق و پژوهش و تهیه و تنظیم مقاله عنوان کردند. کمتر از نیمی از دانشجویان اظهار داشتند که اطلاعات بازیابی شده موجب رفع نیاز اطلاعاتی شان می شود.
نتیجه گیری
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اکثر دانشجویان توانمندی استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته دارند، مورد تایید قرار نمی گیردو لازم است نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته و ابزارهای و راهبردهای جستجو اقدام شود.و افزایش امکانات دانشگاه جهت استفاده موثر از منابع اطلاعاتی پیوسته پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p925440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!