تاثیر تجارت بر توسعه سیستم بانکی و بازار سرمایه در کشورهای ملحق شده به WTO

نویسنده:
پیام:
چکیده:
موضوع رابطه تجارت و توسعه مالی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. بر اساس برخی از نظریه ها در این خصوص تاثیر تجارت بر توسعه بخش مالی اقتصاد در میان کشورها متفاوت است. بدین ترتیب که اگر تجارت موجب سوق دادن تخصص گرایی به سمت کالاهای وابسته مالی گردد، این امر می تواند به رشد سیستم مالی کمک نماید و در صورتی که تجارت یک کشور را به سمتی هدایت نماید که کالاهای وابسته مالی را (به جای تولید در داخل) وارد کند، سیستم مالی پس از باز شدن تجارت تخریب خواهد شد. بر این اساس مقاله حاضر به تاثیر تجارت بر توسعه سیستم بانکی و بازار سرمایه در کشورهای ملحق شده به سازمان جهانی تجارت (WTO)، با استفاده از روش اقتصادسنجی داده های تابلویی می پردازد.
یافته های مقاله حاکی است که افزایش تجارت بر هر دو مورد توسعه سیستم بانکی و بازار سرمایه در کشورهای ملحق شده به WTO تاثیر مثبت دارد. بنابراین سیاست افزایش تجارت به منظور بهبود و توسعه مالی (اعم از توسعه سیستم بانکی و توسعه بازار سرمایه) توصیه می گردد. یافته های دیگر مقاله نشان می دهد که آثار الحاق کشورها به WTO بر توسعه سیستم بانکی و بازار سرمایه نیز مثبت بوده است. در واقع علاوه بر این مهم که سیاست های افزایش تجارت به طور عام موجب توسعه و گسترش بخش مالی اقتصاد کشورهای ملحق شده است، به طور خاص نیز الحاق به WTO موجب شده تا بخش مالی این کشورها نسبت به قبل رشد و توسعه بیشتری را تجربه نماید. لذا با توجه به تجارب کشورهای مذکور چنین استنباط می گردد که می توان از سیاست های افزایش و گسترش تجارت به منظور بهبود و توسعه بخش مالی اقتصاد استقبال نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p926313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!