تاثیر مانوروالسالوا بر برخی ویژگی های الکترکاردیوگرام افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مانور والسالوا (VM) بر سیستم قلبی- عروقی تاثیر می گذارد و در مراحل چهارگانه مانور والسالوا، متمایز و در مواردی همسو نیست. هدف این مطالعه، تعیین اثر مانور والسالوا بر برخی ویژگی های الکتروکاردیوگرام طبیعی است.
روش بررسی
این مطالعه به شکل خود شاهد روی20 دانشجوی پسر داوطلب و سالم با سن 23/2±12/20 سال انجام شد. پس از آموزش نمونه ها، مانور والسالوا به شکل استاندارد انجام گردید. نوار قلب در وضعیت درازکش ثبت و از اشتقاق II برای محاسبه زمان و دامنه ی امواج استفاده شد. سه مرحله شامل: 1) شرایط پایه (قبل از (مانوروالسالوا 2) پس از استقرار مرحله ی دوم مانور و 3) در انتهای آن و قبل از آغاز مرحله ی سوم. داده ها به شکل (Mean±SEM) توسط آزمون آماری (pair t-test) مقایسه گردید.
یافته ها
به دنبال انجام مانوروالسالوا، زمان دو موج R متوالی و زمان (PR) در هر یک از مراحل 2و3 نسبت به حالت پایه و نسبت به هم کاهش داشت (05/0>p). پس از تصحیح بر حسب مقدار افزایش سرعت قلب مقادی QTc ر QT) (corrected در مراحل 2و3 نسبت به حالت پایه افزایش داشتند(05/0>p). مدت QRS در هر سه حالت اختلاف معنی دار نداشت. دامنه ی موج P در هر یک از مراحل 2و3 نسبت به حالت پایه افزایش داشت (05/0>p). دامنه ی موج T در هر یک از مراحل 2و3 نسبت به حالت پایه و نسبت به هم کاهش داشت (05/0>p). نسبت دامنه ی موج T به R نیز در هر یک از مراحل 2و3 نسبت به حالت پایه کاهش داشت(05/0>p).
نتیجه گیری
مرحله ی دوم مانوروالسالوا، موجب تغییر زمان و دامنه ی برخی از امواج الکتروکاردیوگرام طبیعی است. با توجه به اسقرار نسبی تغییرات همودینامیک در این مرحله، به نظر می رسد مانور تغییرات امواج P، T وR احتمالا به دلیل عواملی نظیرحجم ریه و تونوس اتونوم بوده و مکانیزم اثر برودی کمتر مطرح باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p926763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!