شناسایی معیارهای موثر در مکان یابی زیستگاه های مصنوعی دریایی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: آبسنگ های مرجانی جزیره کیش)

پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه شناسایی و ارائه معیارها و شاخص های موثر در مکان یابی زیستگاه های مصنوعی دریایی در خلیج فارس به ویژه آبهای ساحلی جزیره کیش، به منظور حفاظت از آبسنگ های مرجانی است. این مطالعه با استفاده از روش پرسش نامه ای دلفی و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. در این بررسی پس از مرور 53 مرجع مرتبط با موضوع، چهار معیار اصلی (محیط فیزیکی، زیست محیطی شناختی، پارامترهای مدیریتی و اقتصادی- اجتماعی) و 32 زیرمعیار شناسایی شدند. این معیارها و زیرمعیارها از طریق پرسشنامه دلفی توسط 9 کارشناس مرتبط با موضوع مورد قضاوت قرار گرفت و در نتیجه تعداد 13 زیرمعیار از چهار معیار اصلی به عنوان زیرمعیارهای نهایی جهت مکان یابی زیستگاه های مصنوعی دریایی در آبهای ساحلی پیرامون جزیره کیش انتخاب شد. در گام بعد 13 زیر معیار گزینش شده در قالب پرسش نامه شماره 2 توسط کارشناسان مربوطه مورد مقایسه دو به دو قرار گرفت. نتایج حاصل از این پرسش نامه در نرم افزار Expert choice 11 برای به دست آوردن وزن نهایی و اولویت بندی معیارها و زیرمعیارهای نهایی به کار برده شد. مطابق نتایج تحلیل سلسله مراتبی، وزن معیارهای اصلی (فیزیکی، زیستی، مدیریتی و اقتصادی اجتماعی) به ترتیب برابر با 553/0، 287/0، 122/0 و 038/0 تعیین شد. همچنین وزن 13 زیرمعیار نهایی (عمق آب، فاصله از زیستگاه طبیعی، دمای آب، شیب بستر، فاصله از کانون های آلودگی، حضور گونه های رقیب، کدورت آب، حضور لارو مرجان ها، شوری آب، جنس بستر، جریانان های دریایی، فاصله از مسیرهای کشتی رانی و صرفه ی اقتصادی استقرار زیستگاه) نیز به ترتیب برابر با 153/0، 151/0، 091/0، 083/0، 081/0، 077/0، 073/0، 058/0، 056/0، 051/0، 046/0، 042/0 و 038/0 تعیین شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که محیط فیزیکی، مهمترین معیار و عمق آب مهمترین زیرمعیار برای مکان یابی استقرار زیستگاه های مصنوعی دریایی با هدف بازسازی و احیای آبسنگ های مرجانی در مناطق ساحلی جزیره کیش است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p927287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!