شبکه های استیلولیت در آهک های دولومیتی شده و نقش آنها در کنترل کیفیت سنگ های تزیینی: معادن کرتاسه فوقانی در خور، ایران مرکزی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
شبکه های استیلولیت و بقایای انحلال آن ها (IR) یکی از مشکلات اساسی در معدنکاری و تولید سنگ های تزیینی مرمریتی هستند که عمدتا از سنگ های آهکی دولومیتی شده تهیه می شوند. این نوع سنگ ها در نما و پوشش های تزیینی ساختمانی، در خارج و یا داخل ساختمان به صورت قطعات و یا صفحات نازک استفاده می شوند. به منظور بررسی نقش استیلولیت ها در کنترل کیفیت این نوع سنگ های ساختمانی، معادن سنگ مرمریت خور واقع در شرق استان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته اند. مشاهدات صحرایی از آهک های ضخیم لایه دولومیتی شده سازند هفتومان و بررسی دیواره های معدنکاری شده، بلوک-اسلب در کارخانه سنگبری و مطالعه پتروگرافی مقاطع نازک در آزمایشگاه و مقایسه داده ها در سینه کارهای مختلف، مورد استفاده قرار گرفته است. این سازند در بیرون زدگی منطقه طاهرآباد خور با رخساره های عمدتا گرینستون رودیستی تا پکستون بیوکلاستی مشخص می شود که گسترش وسیعی در شمال و شرق استان اصفهان دارد و معادن موفق و شکست خورده زیادی را در بر می گیرد. آنچه مشکل اصلی این معادن است، شکل هندسی شبکه استیلولیت («سلول استیلولیت») است که با برخورد و درهم رفتن سطوح استیلولیتی مجاور هم شکل می گیرد و در معدنکاری و یا برش و ساب دادن سطوح سنگ، موجب خرد شدگی سنگ می شود. این مطالعه نقش نوع لیتولوژی و توسعه شبک استیلولیت را در کیفیت سنگ مرمریت، مخصوصا انواعی که میزان ناخالصی آن ها (مخصوصا کانی رسی) کمتر از 10 درصد حجم سنگ و میزان دولومیتی شدن توده سنگ نسبتا کم است، با انواعی که در آنها فرآیند دولومیتی شدن گسترده است، مقایسه می کند و نتایج نشان می دهد که در تحت شرایطی ایده آل از نظر گسیختگی و عملکرد تکتونیک، سنگ های آهکی کمی دولومیتی شده پکستون تا وکستون پلاتفرمی و ضخیم لایه بهترین نوع لیتولوژی برای استخراج و فرآوری سنگ های مرمریت می باشند و با سنگ های آهکی که میزان رس قابل توجه دارند و یا کاملا دولومیتی شده اند، از نظر کیفیت سنگ تزیینی و ساختمانی، کاملا متفاوت هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p931704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!