بررسی میزان حاملگی در درمان ترکیبی متفورمین به همراه دوزهای افزایشی لتروزول در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات

پیام:
چکیده:
مقدمه
کلومیفن سیترات اولین داروی انتخابی برای القای تخمک گذاری در بیماران با نازایی و سندرم تخمدان پلی کیستیک است. همچنین 25-20% از این بیماران توسط کلومیفن تخمک گذاری نداشته و به آن مقاوم هستند.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی میزان حاملگی در درمان ترکیبی متفورمین به همراه دوزهای افزایشی لتروزول در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 106 بیمار ایرانی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات مراجعه کننده به درمانگاه نازایی بیمارستان دانشگاهی امیرالمومنین (ع) سمنان مورد مطالعه قرار گرفتند. به همه بیماران به مدت 6 تا 8 هفته متفورمین تجویز و سپس تحت درمان توام لتروزول با دوز روزانه 2/5 میلی گرم از روز 3 تا 7 پریود قرار گرفتند. زمانی که تخمک گذاری در دوز 2/5 میلی گرم لتروزول اتفاق نیفتاد، دوز لتروزول در سیکل های بعدی به 5 و سپس 7/5 میلی گرم افزایش یافت. پیامدهای اولیه در این مطالعه بررسی میزان تخمک گذاری، میزان حاملگی و حاملگی تجمعی می باشد.
نتایج
13/33% از بیماران با متفورمین به تنهایی حامله شدند. در 83 نفر از 91 بیمار (91/2%) تخمک گذاری اتفاق افتاد. 78/02% از بیماران به دوزهای پایین لتروزول پاسخ داد. درمجموع میزان حاملگی در انتهای مطالعه 60 نفر به ازای 105 نفر (57/14%) بود.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود بهتر است در این بیماران قبل از استفاده گنادوتروپین ها، ابتدا درمان با دوزهای پایین تر لتروزول شروع و در صورت عدم پاسخ به این دوزها از دوز بالاتر استفاده گردد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p932004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!