بررسی پیامد بارداری همسران جانبازان اعصاب و روان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در ایران تحقیقاتی که بر روی همسران جانبازان اعصاب و روان صورت گرفته، عمدتا به اثرات روحی وروانی آنان پرداخته است. مطالعات خارجی بسیاری، به بررسی اثرات جنگ بر نتایج بارداری همسران سربازان شرکت کننده در جنگ ایران و عراق پرداخته اند که نتایج ضدو نقیضی به دست آمده است. با توجه به تاثیر آسیب های ناشی از جنگ بر جانبازان و همسرانشان و احتمال تاثیر این آسیب ها بر وضعیت و پیامد بارداری این گروه از زنان، همچنین عدم وجود مطالعه ای در این زمینه در ایران، این مطالعه با هدف بررسی بارداری و پیامد آن در همسران جانبازان اعصاب و روان استان مازندران صورت گرفته است.
روش بررسی
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 182 تن از همسران جانبازان اعصاب و روان صورت گرفته است. نمونه ها، براساس جدول اعداد تصادفی، بصورت تصادفی ساده، (از لیست های موجود در بنیاد) تعیین شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه، درب منزل گرد آوری شد. اعتبار پرسشنامه، اعتبار محتوا و پایایی پرسشنامه به روش تست مجدد با ضریب همبستگی 92.0 تعیین گردید. داده ها بر اساس نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
نتایج
. یافته ها حاکی از آن می باشد که؛ 7.19% از بارداری ها، ناخواسته، 5.22% پرخطر، 2.13% با سقط غیر عمدی، 2.8% سقط عمدی و 3.3% با حاملگی خارج رحم همراه بوده است و نتیجه ی بارداری ها با 4.4% مرده زایی، 7.7% زایمان زودرس، 3.9% تولد نوزاد کم وزن و 3.3 % تولدها با ناهنجاری مادرزادی همراه بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به شاخص ها و مقایسه ی آن با شاخص های جهانی و منطقه ای موجود، به نظر می رسد وضعیت و نتیجه ی بارداری (در فاکتورهای مورد بررسی) در همسران جانبازان اعصاب و روان، نامطلوب نباشد. در عین حال پژوهش های مقایسه ای با گروه کنترل، همچنین بررسی وضعیت و نتیجه بارداری در دیگر گروه های جامعه ایثارگران، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p932041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!