مقایسه تاثیر ماساژ افلوراژ با روغن معطر و غیر معطر بر شدت خستگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
خستگی از متداول ترین علایم مولتیپل اسکلروزیس و از شایع ترین دلایل از کار افتادگی و کاهش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس محسوب می شود. از طرفی شیوع استفاده از درمان های مکمل و جایگزین در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس رو به گسترش است. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر دو روش ماساژ با روغن های معطر و غیر معطر بر شدت خستگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی بود. در این مطالعه 71 خانم مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به طور تصادفی در دو گروه ماساژ با روغن معطر و ماساژ با روغن غیرمعطر قرار گرفتند. در گروه ماساژ با روغن معطر برای هر یک از نمونه ها ماساژ افلوراژ با روغن اسطوخدوس توسط یکی از اعضای خانواده آموزش دیده بیمار به مدت 20 دقیقه، سه روز در هفته و به مدت چهار هفته برای بیمار انجام شد. در گروه ماساژ با روغن غیرمعطر نیز همین مداخله با روغن بادام شیرین انجام شد.
یافته ها
تفاوت معنی دار آماری در میانگین نمره ی شدت خستگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه ماساژ با روغن معطر (000/0 p<) و غیرمعطر دیده شد (000/0 p<). از طرفی، بین دو گروه ماساژ با روغن معطر و غیرمعطر نیز تفاوت معنی دار آماری در میانگین اختلاف نمره شدت خستگی دیده شد (000/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ماساژ صرف نظر از نوع روغن، تاثیر قابل توجهی بر شدت خستگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می گذارد. ولی به نظر می رسد تاثیر ماساژ رایحه درمانی (با روغن معطر) در کاهش شدت خستگی نسبت به ماساژ با روغن غیرمعطر به تنهایی بیشتر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
327
لینک کوتاه:
magiran.com/p932998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!