هپاتیت B مخفی در بیماران همودیالیزی در قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
موارد مثبت Hbs-Ag در بیماران همودیالیزی بامیزان آندمیک این عفونت در آن جامعه متناسب است. بیماران Hbs-Ag منفی که HBV DNA در خون آنان دیده می شود مبتلا به هپاتیت B مخفی می باشند. این عفونت مخفی که به آسانی نیز قابل بررسی نیست یکی از عوامل تداوم هپاتیت B دربخشهای دیالیز است. ما بر آن شدیم تا وجود این گروه را در بیماران همودیالیزی قزوین بررسی کنیم.
روش کار
با حمایت انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی یک مطالعه مقطعی توصیفی طراحی شد.ما تمام 134 بیمار همودیالیزی بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (بوعلی) را در مقطع 6 ماهه بررسی کردیم. بیماران موارد همودیالیز مزمن (بیش از 3 ماه) بو دند. Hbc-Ab، HCV-Ab، Hbs-Ag را با روش ELISA آزمایش کردیم. تستها به صورت تکراری برای اطمینان انجام شدند. سپس نمونه های aliquot شده را از نظر HBV-DNA به روش PCR کیفی بررسی نمودیم. موارد مثبت PCR در یک مرکز معتبر کشوری مجددا بررسی شدند.
یافته ها
از کل بیماران که 134 نفر بودند، 43 %بیماران مونث و 57% مذکر بو دند. 5 مورد(7/3%) Hbs-Ag مثبت یافت شد که یک مورد نتیجه PCR منفی داشت. 5 مورد(7/3%) مثبت HBV-DNA به روش PCR یافت شد که Hbs-Ag منفی و 4 بیمار در این گروه Hbc-Ab نیز منفی بودند که موارد سرونگاتیو هپاتیت B مخفی تلقی می شوند. 5/7% بیماران HCV-Ab مثبت داشتند. ارتباط معنی داری بین هپاتیت B مخفی و جنس، مدت همودیالیز و تعداد ترانسفوزیون دریافتی، مثبت بودن هپاتیت C و Hbc-Ab یافت نشد. اما موارد مخفی هپاتیت B در افراد مسن تر بیشتر بود (02/0= P).
نتیجه گیری
بیش تر موارد بیماران هپاتیت B مخفی، سرونگاتیو بودند. لذا متاسفانه آزمایش Hbc-Ab به تنهایی کمک کننده نیست. از آنجا که جداسازی بیماران مبتلا به هپاتیت B در بخشهای همودیالیز اجباری است باید با بررسی بیشتر، موارد هپاتیت B مخفی را مورد توجه قرار داد و راهکاری برای این دسته جست. فعلا بهترین روش شناخته شده تا به امروز تشویق و پیگیری واکسیناسیون بر علیه این ویروس برای جلوگیری از افزایش موارد هپاتیت B در بخش های دیالیز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p934342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!