هزینه های تحمیل شده بر اثر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی (مورد مطالعه: شهرستان سبزوار)

پیام:
چکیده:
حوادث ترافیکی نهمین عامل از دست رفتن سال های مفید عمر در جهان است. در کشور ما تصادفات ترافیکی در دهه منتهی به سال 1385، حدود 3/18درصد رشد داشته و بار اقتصادی قابل توجهی بر کشور وارد نموده و باعث شده است تا پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی به موضوعی قابل تامل تبدیل شود. این مطالعه با هدف برآورد هزینه های تلف شده بر اثر مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در شهرستان سبزوار و ارائه راهکار جهت کاهش آن انجام شده است.
این مطالعه گذشته نگر بوده و با استفاده از آمار مرگ و میر موجود در واحد آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و شاخص های جمعیتی و اقتصادی سال 1385 و با استفاده از روش امید زندگی استاندارد از دست رفته انجام شده است.
مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی طی سال های 87-83 در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار 1542نفر بوده است. هم چنین با توجه به امید به زندگی در گروه های سنی مختلف، جمع سال های عمر از دست رفته در این مقطع 56666 سال محاسبه گردید. با در نظرگرفتن سرانه ناخالص تولید ملی، ارزش پولی سال های عمر از دست رفته به علت مرگ و میر (yll) ناشی از تصادفات محاسبه گردید.
با توجه به جمعیت 477هزار نفری شهرستان و حدود 600 کیلومتر راه ارتباطی اصلی و پرتردد، هزینه تحمیل شده به ازای هر نفر 4میلیون ریال و به ازای هر کیلومتر حدود 620 میلیون ریال در سال می باشد. با سرمایه گذاری درصد ناچیزی از این مبلغ برای آموزش و فرهنگ سازی در رانندگان، علاوه بر افزایش اثربخشی، از واردشدن استرس و فشارهای روانی، در اثر فوت عضوی از خانواده نیز جلوگیری می شود. هم چنین اگر به اصل ارجحیت پیشگیری بر درمان توجه نموده و هماهنگی بین بخشی در جهت کاهش تصادفات جاده ای ایجاد شود، علاوه بر کاهش مرگ و میر، مراجعات مصدومان نیازمند مراقبت های ویژه پزشکی به بیمارستان نیز کمتر شده و این امر باعث کاهش هزینه های درمانی تحمیل شده بر اجتماع خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p935195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!