دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره دروس اندیشه اسلامی در سال تحصیلی 88- 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزیابی مداوم از کارکردهای دروس اندیشه اسلامی و بازنگری در روش های ارائه برای هر چه کارآمدتر کردن آنها در پاسخ گویی به نیازهای نسل نو و انتقال ارزش های اسلامی به آنان ضروری است. لذا در راستای ضرورت ارزشیابی برنامه آموزشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان درباره دروس اندیشه اسلامی انجام شد.
روش ها
مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1388-1387 بودند. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شده و تعداد 549 دانشجو پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، مقایسه نوع دیدگاه آزمودنی ها بر اساس متغیرهای کیفی (اسمی و رتبه ای) از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.
نتایج
میانگین سنی شرکت کنندگان 59/2 ± 79/20 سال و اغلب ایشان (9/68 درصد) دختر بودند. یافته ها حاکی از آن است که محتوای کتب اندیشه اسلامی، مدرسان این دروس، برنامه ریزی آموزشی و تاثیر مثبت این دروس بر ویژگی های فردی دانشجویان، مورد رضایت 3/87 درصد دانشجویان (479 نفر) است. همچنین بین متغیرهایی مانند جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان با دیدگاه های آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
علی رغم دیدگاه های مثبت دانشجویان نسبت به جنبه های مختلف این دروس، نظرات منفی را نباید نادیده انگاشت و لذا باید درصدد رفع نواقص تلاش نمود، چرا که نیاز جوانان هر روز در حال تغییر است و متناسب با نیاز آنها کتاب و شیوه های آموزشی نیز باید به روز شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
496
لینک کوتاه:
magiran.com/p935436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!