بررسی مقایسه ای شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه اعضا هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بدون شک توجه به عوامل موثر در تدریس اثر بخش و یادگیری می تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش گردد. استفاده از ملاک های معلم خوب دانشگاهی که مورد نظر دانشجویان هم می باشد، انگیزه یادگیری را در دانشجویان ارتقاء و کیفیت فرایند یاد دهی – یادگیری را بهبود می بخشند، لذا پژوهشی با هدف تعیین شاخص های تدریس اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه طراحی و اجرا گردید.

مواد و روش کار

در این پژوهش توصیفی - مقایسه ای 284 نفر از دانشجویان سال آخر و 79 نفر از اساتید دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه دو قسمتی که قسمت اول آن مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم آن 49 گویه در حیطه های روش تدریس، ویژگی فردی استاد، دانش پژوهی و توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره بود. روایی پرسش نامه از روایی محتوا وپایایی آن از روش آزمون - بازآزمون و فرمول اسپیرمن براون تعیین شد. داده های بدست آمده به کمک روش های آماری توصیفی و استنباطی (تعیین میانگین و انحراف معیار، آزمون های t وآنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که از دیدگاه اساتید، حیطه روش تدریس و از دیدگاه دانشجویان حیطه توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره مهم ترین حیطه های تاثیر گذار بر اثر بخشی تدریس می باشند اگرچه بین میانگین نمرات داده شده توسط اساتید و دانشجویان به حیطه ویژگی های فردی اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد، اما در برخی از گویه های این حیطه میانگین نمرات اساتید و دانشجویان دارای تفاوت معنی داری بود. ایجاد ارتباط دوستانه با دانشجویان گویه ای بود که در آن میانگین نمره دانشجویان (29/8) به شکل معنی داری (000/0 p=) از میانگین نمرات داده شده توسط اساتید (86/6) بیشتر بود.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش، چنین به نظر می رسد که اساتید دانشگاه از دیدگاه معلم-محوری به جای دانشجو- محوری استفاده می نمایند. دانشجویان بیشتر انتظار دارند در محوریت فرایند یاددهی - یادگیری قرار گرفته و استقلال و خود راهبری آنان در یادگیری حفظ گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
464
لینک کوتاه:
magiran.com/p936006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!