بررسی مقایسه ای روند ارجاع متقاضیان عمل جراحی تغییر جنسیت به کمیسیون پزشکی قانونی تهران با توجه به استانداردهای بین المللی

پیام:
چکیده:
زمینه
هدف از مطالعه حاضر، بررسی روند ارجاع متقاضیان عمل جراحی تغییر جنسیت به کمیسیون پزشکی قانونی تهران با توجه به استانداردهای بین المللی است. این مطالعه در قالب طرحی پژوهشی و در طی یک سال در سازمان پزشکی قانونی تهران صورت گرفته است.
روش
در این پژوهش توصیفی– مقطعی، تعداد 129 مورد از پرونده های موجود در پزشکی قانونی تهران که در سال های 1383 تا 1387 برای مجوز عمل جراحی تغییر جنسیت صادر شده بود، با توجه به چک لیستی محقق ساخته بر پایه پژوهش های بنیادین پیرامون اختلال هویت جنسی و با استفاده از ملاک های تشخیصی DSM_IV_TR و ملاک های موسسه بین المللی ملال جنسی هری بنجامین برای اختلال هویت جنسی و همچنین با مجوز کمیته اخلاقی تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در نمونه مورد پژوهش تعداد افراد متقاضی تغییر جنسیت از مونث به مذکر، 7/52% از متقاضیان را شامل شده که این یافته با نتایج مطالعات خارجی متفاوت بوده است. با توجه به متغیرهای اصلی پژوهش (وضعیت تشخیصی مراجعین، انجام دوره های روان درمانی، زندگی در قالب نقش جنسی مقابل و بررسی وضعیت هورمونی، نتایج توصیفی به دست آمده نشان داد که تنها 13/27% از پرونده ها با مراحل و استانداردهای بین-المللی روند درمان تطابق کامل دارند. بنابراین فرضیه این پژوهش مبنی بر عدم تطابق کلیه پرونده ها با استاندارد بین المللی تایید گردید (01/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به میزان اندک تطابق روند درمان بیماران با استانداردهای بین المللی و نواقص موجود در شرایط زندگی همه جانبه در قالب نقش جنسی مقابل برای بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی در کشورمان، اهمیت توجه به تمامی مراحل درمان این بیماران ضروری به نظر می رسد. البته محدودیت در اجرای این مرحله از درمان (زندگی در نقش مقابل) تا حد زیادی به موانع فرهنگی- اجتماعی و خانوادگی در ارتباط با پذیرش این بیماران، به خصوص متقاضیان تغییر جنسیت از جنس مذکر به مونث، ارتباط دارد که نیازمند بسترسازی گسترده فرهنگی و اجتماعی جهت فراهم کردن شرایطی مطلوب است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
205
لینک کوتاه:
magiran.com/p939460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!