بررسی میزان همخوانی رادیولوژیست ها در اندازه گیری ابعاد استخوان آلوئول در کلیشه های توموگرافی پیش از درمان ایمپلنت

پیام:
چکیده:
بیان مساله: با وجود استفاده از روش های تصویر برداری برای اهداف تشخیصی در درمان های ایمپلنت، تفسیر و اندازه گیری این نگاره ها همواره بر پایه ی معیارهای ذهنی انجام می گیرد. بنابراین، در صورت وجود تفاوت های زیاد میان مشاهده گران در تفسیر نگاره های پرتونگاری، نتایج درمان تحت اثر قرار خواهند گرفت.
هدف
این پژوهش با هدف تعیین میزان همخوانی رادیولوژیست ها در اندازه گیری ابعاد استخوان آلوئول در کلیشه های توموگرافی پیش از درمان ایمپلنت انجام شد.
مواد و
روش
در این پژوهش تشخیصی- مشاهده ای، 30 کلیشه ی توموگرافی دیجیتال از نواحی تحت درمان ایمپلنت در بیماران مراجعه کننده به یک درمانگاه ایمپلنت انتخاب و پس از نمایش بر روی مانیتور توسط چهار رادیولوژیست فک و صورت با استفاده از نرم افزار دیگورا (Digora for windows) تفسیر شدند. طول و عرض استخوان در محل جای گذاری ایمپلنت با استفاده از این نرم افزار اندازه گیری و ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون واریانس برای مقادیر تکراری و آزمون تی زوج برای مقایسه ی دو به دوی متغیرهای زوجی واکاوی شدند.
یافته ها
میزان میانگین طول استخوان آلوئول اندازه گیری شده توسط رادیولوژیست ها به ترتیب برابر با 33/30، 48/31، 63/30 و 8/30 و برای عرض استخوان برابر با 0/12، 63/11، 13/12 و 82/7 بود. در مورد اندازه گیری عرض ها اختلاف معنادار دیده شد (0001/0 p <) و میزان همخوانی بر پایه ی اختلاف کمتر از 1 میلی متر، 3/3 تا 40 درصد و اختلاف کمتر از 2 میلی متر، 10 تا 3/73 درصد بود. در اندازه گیری طول ها اختلاف معناداری دیده نشد. هر چند میزان همخوانی هر دو رادیولوژیست بر پایه ی اختلاف کمتر از یک میلی متر، 7/16 تا 3/33 درصد و اختلاف کمتر از 2 میلی متر، 3/33 تا 60 درصد بود. مشاهده گران همخوانی بیشتری در تعیین طول استخوان آلوئول در مقایسه با عرض آن داشته اند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش کنونی نشان داد، که مشاهده گران همخوانی چندان بالایی در اندازه گیری طول و عرض استخوان آلوئول در نگاره های توموگرافی نداشته اند. همچنین، میزان همخوانی برآورد شده در پیش بینی طول استخوان آلوئول بیشتر از عرض آنها بوده است. بنابراین پیشنهاد می شود از روش های غیر از توموگرافی برای بررسی ها استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
350
لینک کوتاه:
magiran.com/p939913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!