مروری بر بیسفسفونات ها و استئونکروزیس فکی ناشی از مصرف آن

پیام:
چکیده:
بیان مساله: بیسفسفونات ها (Bisphosphonate) یک دسته از عوامل شیمیایی هستند که در درمان بیماری های استخوانی گوناگون همچون استئوپروزیس، میلوم متعدد و هیپرکلسیمی ناشی از بدخیمی استفاده می شوند. با وجود فواید حاصل از این داروها، در سال های اخیر موارد متعددی از استئونکروز مرتبط با بیسفسفونات (BRONJ: Bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw) در هر دو فک بیماران درمان شده با بیسفسفونات خوراکی یا سیاهرگی گزارش شده است. پدیده ی BRONJ یک عارضه ی خطرناک است که به صورت نمایان شدن استخوان آلوئول به صورت خود به خود یا ثانویه به اعمال جراحی دهانی تهاجمی تظاهر می کند.
هدف
هدف از این پژوهش مروری، آشنایی دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی با BRONJ و رهنمودهای پیشنهادشده جهت تشخیص، مرحله بندی، رویکرد و انتخاب نوع درمان بر پایه ی اطلاعات در دسترس و تجربه های نویسنده بود.
نتیجه گیری
همه ی بیمارانی که با بیسفسفونات خوراکی یا سیاهرگی درمان می شوند، در خطر ابتلا به BRONJ هستند. دستورهای پیشنهاد شده برای این دو گونه بیسفسفونات به کار رفته متفاوت هستند. در بیماران تحت درمان با نوع سیاهرگی تمامی جراحی های دنتوآلوئولر منع تجویز داشته و باید از آنها دوری شود. اما موارد تجویز در مورد انواع خوراکی مورد اختلاف نظر بوده و به طول دوره ی درمان بستگی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
376
لینک کوتاه:
magiran.com/p939916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!