نقشه سازی پراکندگی جغرافیایی کژدمهای مهم ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

کژدم ها در زمره مهمترین بندپایان سمی دنیا محسوب می گردند و هر ساله تعداد زیادی از افراد مورد گزش آنان واقع می شود که از عوارض دردناک آن رنج برده، یا این که در اثر نیش سمی جان خود را از دست می دهند. در کشور ایران نیز کژدم زدگی از مسائل عمده بهداشتی کشور به ویژه درمناطق گرمسیری و جنوبی به شمار می آید. با توجه به اهمیت موضوع، نقشه سازی پراکندگی جغرافیایی کژدم های مهم ایران جهت استفاده مراکز بهداشتی درمانی مورد تهیه قرار گرفت.

مواد و روش ها

کلیه مقالات در دسترس از مجلات معتبر داخلی و خارجی در مورد کژدم های ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند. سپس با توجه به محل صید کژدم ها و با استفاده از نرم افزار ArcGIS، نقشه سازی برای هر گونه جداگانه انجام گرفت. مقالات در خصوص کژدم های ایران از بانک های اطلاعاتی معتبر نظیر Iranmedex و PubMed استخراج و مورد مقایسه و داده های آن در نقشه ها وارد گردید.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان می دهد که مناطق گرمسیری و جنوب و جنوب غربی کشور تراکم گونه ای بیشر از بقیه نقاط کشور داشته است و مطالعات متنوع تری توسط پژهشگران ایرانی در این مناطق انجام شده است.

بحث و نتیجه گیری

نقشه های به دست آمده بیانگر پراکندگی کژدم های صید شده در کشور می باشد و می تواند به عنوان راهنمای انتشار کژدم ها، مورد استفاده مراکز بهداشتی درمانی مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
285
لینک کوتاه:
magiran.com/p942236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!