بررسی کمیت و کیفیت پسماند مطب های دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
امروزه یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی، مواد زاید تولیدی در مراکز دندانپزشکی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی و آنالیز، مواد تولیدی در مراکز دندانپزشکی شهر شاهرود می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، کل مطب های دندانپزشکی شهر شاهرود انتخاب و از هر مطب سه نمونه در انتهای سه روز کاری متوالی (روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته) برداشت شد. نمونه ها به صورت دستی جداسازی و به 64 جزء مختلف تفکیک و با استفاده از ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. در مرحله بعد اجزای توزین شده بر اساس ویژگی و پتانسیل خطرزایی دسته بندی شدند.
نتایج
میزان کل پسماند تولیدی در مطب های دندانپزشکی شهر شاهرود برابر با 48/2425 کیلوگرم در سال می باشد. سهم تولید پسماندهای عفونی، پسماندهای شبه خانگی، پسماندهای شیمیایی و دارویی و پسماندهای سمی به ترتیب برابر با 0/46%، 8/43%، 2/9% و 0/1% می باشد.
نتیجه گیری
در رابطه با مدیریت بهینه ای دندانپزشکی پیشنهاد بر این است که علاوه بر آموزش دندانپزشکان جهت انجام فعالیت های مربوط به کاهش، جداسازی و یا بازیافت پسماند در داخل مطب، جمع آوری، حمل و نقل و دفع هر کدام از بخش های پسماندهای دندانپزشکی به صورت جداگانه و مطابق با دستورالعمل ها و ضوابط مربوطه انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p942269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!