پیامدهای تولد در زنان باردار با سطوح نرمال هموگلوبین در سه ماهه اول بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات مختلف، نتایج متناقضی را در زمینه ارتباط غلظت های غیرطبیعی هموگلوبین خون مادر با برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری گزارش نموده اند. مطالعه حاضر به منظور بررسی پیامدهای تولد در زنانی انجام شد که در سه ماهه اول بارداری، دارای سطوح نرمال هموگلوبین بودند.
روش کار
طی مطالعه ای پیگیر، 108 نفر از زنان باردار سالم با سن بارداری 14-10 هفته و g/dl11Hb≥ از بین زنان مراجعه کننده به کلینیک های مراقبت های بارداری شیراز، به روش تصادفی خوشه ایانتخاب شدند و تا زمان تولد نوزاد مورد پیگیری قرار گرفتند. در اواخر سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری، علاوه بر اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی، غلظت هموگلوبین مادر اندازه گیری شد و ارتباط آن با وزن و نمره آپگار نوزاد مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSSاستفاده شد.
یافته ها
میزان بروز کم خونی در سه ماهه دوم و سوم بارداری به ترتیب 8/12 و9/27 درصد بود. 1/29 درصد از زنان در سه ماهه اول و 8/5 درصد در سه ماهه دوم، دارای هموگلوبین بالاتر از g/dl2/13 بودند. بین وزن هنگام تولد با غلظت هموگلوبین مادر در سه ماهه دوم (02/0P=) و سه ماهه سوم بارداری (03/0P=) ارتباط معنی داری مشاهده شد. همچنین میزان تولد نوزاد با نمره آپگار کمتر از 8، در مادرانی که در سه ماهه دوم بارداری، دارای هموگلوبین کمتر از g/dl 5/10و یا بیشتر از g/dl 2/13بودند؛ به طورمعنی داری (001/0 >P) افزایش داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه برخی از پیامدهای نامطلوب تولد، در مادرانی که در سه ماهه دوم و سوم بارداری، دارای غلظت های غیر طبیعی هموگلوبین بودند؛ افزایش داشت، لذا کنترل روتین میزان هموگلوبین خون مادرعلاوه بر سه ماهه اول بارداری؛ درسه ماهه دوم و سوم نیز پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p942344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!