دزیمتری اندام های حساس بیماران ضمن سی تی اسکن اسپیرال از ناحیه سر، شکم و لگن با استفاده از TLD و فانتوم Rando

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود آنکه تصویر برداری سی تی اسکن فقط 11 درصد تمام تصویربرداری ها را تشکیل می دهد ولی 67 درصد پرتوگیری ناشی از موارد تشخیصی را به خود اختصاص داده است. به هنگام انجام سی تی اسکن از ناحیه سر و گردن ارگان های حیاتی دیگر مثل تیروئید و عدسی چشم ها نیز در میدان تابش اشعه قرار می گیرند. همچنین در حین سی تی اسکن از ناحیه شکم و لگن تخمدان ها نیز در معرض تابش قرار می گیرند. به علت حساسیت زیاد این ارگان ها، احتمال بروز سرطان و سایر ناهنجاری ها در این ارگان ها رو به افزایش می باشد. بنابراین اندازه گیری دز جذبی این ارگان ها اهمیت بسزائی دارد. هدف از این مطالعه، اندازه گیری دز جذبی ارگان های حساس بیمارانی می باشد که از ناحیه سر و گردن و شکم و لگن آنان تصویر برداری سی تی اسکن اسپیرال انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این تحقیق، پرتوگیری اندام های حساس بیماران به پرتو، در ضمن انجام اسکن اسپیرال از ناحیه سر، شکم و لگن در بیمارستان ولی عصر شهرستان فسا مورد مطالعه و اندازه گیری قرار گرفته است. به منظور دزیمتری اندام های حساس بیماران از یک فانتوم استاندارد «راندو» و دزیمترهای TLD-100 به شکل چیپس استفاده گردید. این فانتوم به صورت لایه هایی به ضخامت 2.5 سانتیمتر که بر روی یکدیگر قرار می گیرند ساخته شده است. هر لایه دارای منافذی می باشد که می توان دزیمترها درون آن ها قرار داد. برای کالیبراسیون دزیمترها، دزیمترهای حرارت داده شده را در برابر تابش اشعه ایکس KV120 قرار داده و منحنی کالیبراسیون رسم گردید. در این مطالعه در هر منفذ دو کریستال (TLD) قرار داده شد. دز جذبی ارگان از محاسبه میانگین قرائت شده از هر دو کریستال بدست آمد. جهت قرائت دزیمترها از دستگاه قرائت گر (Harshaw4500، Ohio، USA) استفاده گردید.
نتایج
نتایج این تحقیق نشان داد که در هنگام سی تی اسکن اسپیرال ناحیه سر، بیشترین پرتوگیری را پوست سر در ناحیه استخوان پس سری به میزان 11.45 mGy و کم ترین پرتوگیری را غده تیروئید به میزان mGy 0.5 دریافت کرده است. همچنین در اسکن اسپیرال از ناحیه شکم و لگن حداکثر پرتوگیری در پوست ناحیه شکم mGy 32.23 و کم ترین پرتوگیری در ناحیه چشم به میزان mGy 15.0 محاسبه گردید. نتایج محاسبه شده با مقادیر قرائت شده توسط آشکار ساز دستگاه سی تی اسکن اسپیرال هم خوانی دارد.
نتیجه گیری
با توجه به اصل ALARA توصیه می شود شرایط تصویربرداری طوری انتخاب شود که بدون لطمه زدن به کیفیت تصویر، دز جذبی اندام های حساس در حد امکان کاهش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p944020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!