جداسازی و شناسایی باکتری های تجزیه کننده پیرن از خاک های اطراف محل های دفن زباله در شیراز و بررسی سینتیک رشد آن ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پیرن یکی از هیدروکربن های سرطان زا موجود در محیط زیست و یکی از 129 آلوده کننده برتر گرد آوری شده به وسیله آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (USEPA) می باشد. امروزه یکی از روش های مقرون به صرفه که مورد توجه محققان بسیاری قرار گرفته است، استفاده از میکروارگانیسم ها برای تجزیه این ترکیبات از محیط زیست، می باشد. هدف از این پژوهش، جداسازی و شناسایی باکتری های بومی توانمند در تجزیه هیدروکربن پیرن در خاک های اطراف مراکز دفن زباله در شیراز و بررسی رشد باکتری های جدا شده در حضور غلظت های متفاوت ترکیب آلی مذکور می باشد.
مواد و روش ها
نمونه برداری از خاک های اطراف محل های دفن زباله در شیراز انجام و پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه تعداد باکتری ها در محیط کشت حاوی g/l 0.6 پیرن و محیط کشت فاقد پیرن شمارش گردید. باکتری های جداشده توسط محیط های غنی سازی شده با هیدروکربن پیرن جداسازی و با کمک روش های استاندارد (ویژگی کلنی، خواص میکروسکوپی، تخمیر قندها و تست های بیو شیمیایی) شناسایی شدند. سنتیک رشد باکتری های جداسازی شده طی 7 روز متوالی در فواصل 12 ساعته ارزیابی شد.
نتایج
تعداد باکتری ها در محیط بدون پیرن بالاتر از محیط حاوی پیرن گزارش شد (cfu/g). باکتری های جدا شده شاملMaycobacterium spp.، Micrococcus spp.، Pseudomonas spp.، Bacillus spp. بودند. هر 4 باکتری جدا شده در حضور g/l 0.6 پیرن و در فواصل روزهای سوم و چهارم بهترین رشد را از خود نشان دادند.
نتیجه گیری
جداسازی باکتری های موثر در تجزیه پیرن این امکان را فراهم می سازد که روش های نوین با کارایی بیشتر برای حذف این آلاینده های آلی سرطان زا از محیط زیست پدید آید و همچنین از باکتری های جدا شده در این تحقیق می توان برای بهبود بخشیدن جمعیت میکروبی مناطق آلوده به پیرن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p944024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!