آنالیز آنتی بادی علیه هلیکوباکتر پیلوری در زنان باردار مبتلا به تهوع و استفراغ دوران بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات عمده زنان باردار تهوع و استفراغ بارداری است که بین هفته های 7-4 بعد از LMP در 80 درصد آنان دیده می شود و عموما در 20 هفتگی برطرف می شود. Hyper emesis gravid arum یک فرم شدید تهوع و استفراغ است که در زنان باردار دیده می شود. علایم آن به صورت استفراغ پایدار، دهیدراتاسیون، کاهش بیش از 5 درصد وزن بدن، کتون اوری، اختلالات الکترولیتی از قبیل هیپوکالمی می باشد. عوارضی نیز چون پارگی مری، پنوموتوراکس، نوروپاتی محیطی، پره اکلامپسی، محدودیت رشد جنینی و افزایش مرگ و میر دارد. مطالعات اخیر حاکی از نقش احتمالی هلیکوباکتر پیلوری در بروز تهوع و استفراغ بارداری و هیپرامزیس گراویدوم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تیتر آنتی بادی علیه هلیکوباکتر پیلوری در زنان باردار مبتلا به تهوع و استفراغ و HG در شهرستان ایلام می باشد.
روش ها
این مطالعه مورد– شاهدی بر روی زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان مصطفی خمینی و مراکز بهداشتی درمانی شهر ایلام صورت گرفت. 50 نفر در گروه مورد با تهوع و استفراغ شدید و 50 نفر در گروه شاهد (بدون تهوع و استفراغ)، به روش نمونه گیری غیر احتمالی سهمیه ای انتخاب شدند. پس از جمع آوری کلیه داده های لازم از طریق مصاحبه و تکمیل پرسش نامه، از نظر تیتر آنتی بادی IgG و IgM علیه هلیکوباکتر پیلوری، به روش ELISA مورد بررسی قرار گرفتند. کلیه اطلاعات توسط نرم افزار 16SPSS و آزمایش های مجذور خی، مان ویتنی و t-test مورد آنالیز قرار گرفتند. سطح معنی داری آزمون (05/0 = α) در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین تیتر IgG علیه هلیکوباکتر پیلوری در گروه مورد (9/15 ± 2/45) و در گروه شاهد (7/14 ± 8/25) به دست آمد که این اختلاف معنی دار می باشد (04/0 = P). همچنین میانگین تیتر IgM در گروه مورد (2/7 ± 6/19) و در گروه شاهد (9/6 ± 8/11) مشاهده گردید که این تفاوت نیز معنی دار است (01/0 = P). در گروه مورد بروز تهوع و استفراغ شدید (بیش از 3 بار در روز) با افزایش تیتر IgM (عفونت حاد) معنی دار به دست آمد (02/0 = P). در حالی که افزایش تیتر IgG با بروز تهوع و استفراغ شدید ارتباط معنی داری را نشان نداد (08/0 = P).
نتیجه گیری
هلیکوباکتر پیلوری می تواند به عنوان یکی از دلایل بروز تهوع و استفراغ شدید و حتی بیماری هیپرامزیس گراویداروم در زنان باردار مطرح باشد. استفاده از آزمایش های تشخیصی عفونت HP و در صورت لزوم درمان و ریشه کنی این باکتری با داروهای اختصاصی در بهبود زنان باردار، توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p945451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!