ارزیابی میزان و عوامل موثر بر بازگشت به کار پس از جراحی هریناسیون دیسک کمری

چکیده:
زمینه و هدف

کمر درد یکی از علل شایع غیبت از کار می باشد. در سنین کاری کمر درد ناشی از هریناسیون دیسک کمری (Lumbar disc (herniations یکی از علل مهم از کارافتادگی محسوب می شود. عدم بازگشت به کار، هزینه های اقتصادی واجتماعی زیادی به صنایع تحمیل می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان بازگشت به کار و عوامل مرتبط با آن، پس از جراحی هریناسیون دیسک کمری انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، کلیه بیمارانی که به علت هریناسیون دیسک کمری طی سال های 1384 تا 1388 در دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران جراحی دیسککتومی (discectomy) شده بودند وارد مطالعه شدند. اطلاعات لازم با بررسی پرونده بیماران توسط پرسشنامه ای که از قبل طراحی شده بود جمع آوری شد و با تماس تلفنی با افراد تحت مطالعه وضعیت بازگشت به کار آنان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی ارتباط متغیرهای کمی وکیفی مطالعه به ترتیب از آزمون های تی تست((T-test و کای مربع (Chi-square) استفاده گردید.

یافته ها

از 603 فرد تحت مطالعه، پس از گذشت حداقل 6 ماه از جراحی، 504 نفر (6/83%) بازگشت به کار داشتند. از این تعداد 364 نفر (2/72%) به طور تمام وقت و 140 نفر (8/27%) به صورت نیمه وقت به کار بازگشتند. نتایج آنالیز چند متغیره نشان داد که بین سن، جنس، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی،انتظار مثبت از جراحی پیش از جراحی، تشویق پزشک مبنی بر بازگشت به کار، مدت بستری در بیمارستان، کار دستی و رضایت شغلی با بازگشت به کار رابطه معنی داری وجود داشت (05/0> p)، ولی بین بازگشت به کار و وضعیت تاهل، میزان درآمد، درخواست غرامت، وضعیت بیمه، حمایت همکاران و همین طور کار از نظر وضعیت میزان نیاز به انرژی رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0< p).

نتیجه گیری

یافته های ما بر اهمیت عوامل روانی-اجتماعی و عوامل شغلی در تعیین بازگشت به کار پس از جراحی هریناسیون دیسک کمری تاکید می کند. به نظر می رسد با برقراری استراتژی های مناسب جهت افزایش رضایت شغلی، انتظار مثبت از جراحی و تشویق بیمار برای بازگشت به کار در زمان مناسب می توان میزان بازگشت به کار را افزایش داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p949063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!