تاثیر شناخت درمانی گروهی مبتنی بر حضور ذهن (MBCT) بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متاهل

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی از رایج ترین مسائل بهداشت روان است و یک پنجم افراد، افسردگی را در برخی مرحله های زندگی شان تجربه می کنند. افسردگی حالتی است که بر خلق تاتیر گذاشته و فعالیت را کاهش می دهد و قادر است بر تفکر، احساس، رفتار و جسم تاثیر بگذارد.
هدف
بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی مبتنی بر حضور ذهن(MBCT) بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر اهواز
مواد و روش ها
آزمودنی های پژوهش با فراخوان محقق به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک و فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی به افراد داده شد. علاوه بر این دو ابزار بالینی، با مصاحبه تشخیصی و بالینی، بر اساس DSM-IV-TR نارضایتی زناشویی و افسردگی آنها ارزیابی شد. در مرحله بعد بر اساس نقطه برش دو ابزار و مصاحبه بالینی 28 نفر به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش در 7 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند. در پایان مداخله درمانی هر دو گروه با استفاده از همان ابزار مجددا ارزیابی شدند (پس آزمون) و پس از یک ماه باز هم همین ابزارها به کار گرفته شد(پی گیری).
نتایج
طبق نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، نسبت تفاضل پیش آزمون و پس آزمون در میزان افسردگی مربوط به گروه های آزمایش و کنترل برابر بود با (63/80F=)، نسبت F بدست آمده در بین دو گروه مربوط به پس آزمون و پی گیری در میزان افسردگی برابر با (12/2F=) و نتایج تحلیل واریانس مربوط به تفاضل پیش آزمون و پس آزمون در میزان رضایت زناشویی گروه های آزمایش و کنترل (44/109F=) و نیز تحلیل واریانس مربوط به تفاضل پس آزمون و پیگیری در میزان رضایت زناشویی گروه های آزمایش و کنترل برابر با (960/0F=) بود.
نتیجه گیری
این نوع درمان منجر به کاهش افسردگی و پایداری اثر درمان در زمان شد. همچنین، منجر به افزایش رضایت زناشویی در گروه آزمایش نسبت به کنترل (پس آزمون) شده اما در خصوص رضایت زناشویی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله پی گیری تفاوتی بدست نیامد، که آن را می توان به محدود بودن این پژوهش به نمونه های زن نسبت داد، زیرا مولفه رضایت زناشویی متغیری چند بعدی است که در ثبات و تغییر آن، همسر فرد نیز تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p952539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!