تعیین فراوانی عفونت هم زمان هپاتیت های ویروسی C و B با HIV و عوامل موثر بر آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات همراه در بیماران مبتلا به HIV ابتلا به انواع هپاتیت C، B در این بیماران می باشد. با توجه به تاثیرات سوء عفونت توام این سه ویروس در بدن و باتوجه به این که تاکنون مطالعات اندکی درمورد فراوانی انواع هپاتیت C، B در مبتلایان به HIV در کشور ما انجام شده است، ما در این مطالعه به بررسی فراوانی عفونت با هپاتیت B (HBV) و C (HCV) در مبتلایان به HIV و عوامل مرتبط با آن پرداختیم.
مواد و روش ها
با انجام مطالعه ی مقطعی، فراوانی عفونت توام HCV /HIV/HBV و عوامل مرتبط با آن در 365 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت. بیماران در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی (ره) طی سال های 88- 83 جهت تعیین فراوانی عفونت توام هپاتیت C، B با HIV مورد بررسی قرار گرفتند. مشخصات دموگرافیک همراه با راه ابتلا، سابقه واکسیناسیون هپاتیت B، مرحله بیماری و اندازه گیری سطح HBs-Ab از پرونده بیماران استخراج گردید.
نتایج
در مجموع 3/26% افراد مطالعه عفونت توام HCV/HIV/HBV را داشتند. بیشترین رده سنی افراد با عفونت توام 188 نفر (5/51%) بین 21 تا40 سال بودند. 9/34% افراد با عفونت توام از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده بودند. 1/30% از افراد با عفونت توام در مرحله ی نهفتگی بیماری بودند. 3/22% از بیماران با عفونت توام سابقه ی واکسیناسیون هپاتیت B را داشتند و 7/30% از افراد با عفونت توام، HBs-Ab مثبت بودند.
نتیجه گیری
بر‍ اساس نتایج به دست آمده توصیه می شود که بیماران HIV مثبت واکسن هپاتیت B را دریافت نمایند. هم چنین بر استفاده از رژیم ضدرتروویروسی خیلی فعال (HAART) در موارد عفونت توام برای کاهش اثرات مضر ویروس های هپاتیت بر کبد تاکید می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p955113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!