مقایسه زیست سنجی آرتمیای بکرزای ارومیه آرتمیای دوجنسی ارومیه و آرتمیای چین در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
در این تحقیق ویژگی های بیومتریکی آرتمیای بکرزای ارومیه، آرتمیای دوجنسی دریاچه ارومیه و آرتمیای دوجنسی چین در شرایط آزمایشگاهی (شوری ppt70، دمای 2±24 درجه سانتی گراد، اکسیژن ppm 5/0±4) بررسی شد. برای این کار مقدار 2 گرم سیست از هر گونه آرتمیا در شرایط استاندارد تخم گشایی شد و تعداد 400 ناپلئوس تازه تخم گشایی شده (در 4 تکرار) به ظروف مخروطی- استوانه ای 5/1 لیتری حاوی آب ppt70 منتقل شد. آرتمیاها در دوره رشد با مخمر پوشش دار تجاری، به نام لنسی پی. زد (PZ) و جلبک Dunaliella tertiolecta غذادهی شدند.
بعد از بلوغ آرتمیاها تعداد 30 جفت از آرتمیاهای دوجنسی و 30 عدد از آرتمیای بکرزا در محلول لوگول قرار داده شدند و سپس چند ویژگی بیومتریکی آن ها اندازه گیری و با هم مقایسه شد. این ویژگی ها عبارت اند از: طول کل بدن، طول شکم، طول چنگال شکمی (Furca)، تعداد خار روی چنگال های شکمی راست و چپ و در آرتمیاهای ماده، طول و عرض کیسه تخم.
نتایج به دست آمده ارزیابی آماری شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که طول کل و طول ناحیه شکمی A. urmiana به طور معنی داری بلندتر از دو آرتمیای دیگر است. طول چنگال شکمی و تعداد خار روی چنگال های شکمی راست و چپ در A. urmiana به طور معنی دار از سایر گروه ها کمتر است؛ درحالی که بین این صفات در آرتمیای بکرزا و A. sinica اختلاف معنی داری دیده نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p955515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!