اثر ترکیبی تمرینات منتخب هوازی شدت متوسط، کوتاه مدت و مصرف سویا بر لیپیدهای سرم و چاقی زنان یائسه چاق

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در کنار فعالیت بدنی که نقش مهمی در کاهش چاقی و بیماری های قلبی عروقی دارد، سویا یک منبع غذایی مفید در کاهش چاقی و چربی خون محسوب می شود. هدف این پژوهش بررسی اثر توام تمرینات منتخب هوازی شدت متوسط و کوتاه مدت به همراه مصرف سویا بر لیپیدهای سرم و چاقی زنان یائسه چاق بود.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 56 زن یائسه چاق انتخاب شده و به طور تصادفی در 4 گروه 14 نفری؛ تمرین سویا، تمرین، سویا و کنترل قرار گرفتند. نمونه های خونی آزمودنی ها قبل از شروع دوره در وضعیت ناشتا جمع آوری شده و مقادیر کلسترول تام، لیپوپروتئین کم چگال، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین پر چگال اندازه گیری شدند. برنامه تمرینی با شدت7060 حداکثر ضربان قلب به مدت 10 هفته، 60 دقیقه و3 جلسه در هفته اجرا شد. آزمودنی های گروه سویا و گروه تمرین سویا هر روز و به مدت 10 هفته، 100 گرم آجیل سویا مصرف کردند. پس از پایان دوره تمرینی مجددا لپیدهای سرم اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس دو طرفه و تست تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصله اثر متقابل تمرین سویا بر میانگین تغییرات تری گلیسرید، کلسترول و لیپوپروتئین کم چکال معنی دار است(05/0p<). هم چنین مداخله ی توامان تمرین و سویا اثر هم افزایی بر کاهش میانگین این متغیرها دارد(05/0p<). شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به لگن در گروه تمرین سویا بعد از 10 هفته تمرین کاهش معنی دار داشتند(05/0p<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد، انجام تمرینات هوازی شدت متوسط به همراه مصرف سویا موجب کاهش چاقی و کاهش لیپیدهای پلاسما در زنان یائسه چاق می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
545
لینک کوتاه:
magiran.com/p960453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!