اثیرعصاره آبی بن سرخ بر پیشگیری از سنگ کلیه ناشی از اتیلن گلیکول در موش نر نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اثبات اثر داروهای گیاهی مختلف در درمان سنگ کلیه، هدف این مطالعه بررسی تاثیر عصاره آبی بن سرخ بر پیشگیری از سنگ کلیه ناشی از اتیلن گلیکول در موش نر نژاد ویستار بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 44 سر موش نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به 4 گروه مساوی به این شرح تقسیم شدند؛ گروه کنترل سالم که آب آشامیدنی و رژیم غذایی نرمال و گروه کنترل منفی که آب حاوی اتیلن گلیکول 1 درصد دریافت کردند. گروه های پیشگیری با دوز کم و بالا که علاوه بر اتیلن گلیکول، تحت گاواژ روزانه عصاره آبی گیاه بن سرخ به میزان 750 و 1500 میلی گرم بر کیلوگرم قرار گرفتند. در روزهای اول، 15 و30، نمونه ادرار 24ساعته موش ها جمع آوری و در پایان مطالعه موش ها بیهوش شده و خون گیری از قلب آنها انجام شد. بعد از بیهوشی با اتر و کشتن موش ها کلیه آنها جداشد. سپس برش های بافتی تهیه شده و با میکروسکوپ نوری میزان رسوب کریستال های اگزالات کلسیم بررسی شد. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که تعداد رسوبات اگزالات کلسیم در گروه کنترل منفی(1/26±7/18)، پیشگیری با دوزکم(2/8±3/5) و پیشگیری با دوز بالا(8/82±6/80)، نسبت به گروه کنترل سالم (بدون رسوب) افزایش یافت که این اختلاف در گروه پیشگیری با دوز بالا نسبت به کنترل سالم معنی دار بود(05/0p<). میزان اگزالات ادراری در روز 30 در دو گروه پیشگیری و کنترل منفی به طور معنی داری از گروه کنترل سالم بیشتر بود(05/0p<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که عصاره آبی بن سرخ اثر پیشگیری کننده از ایجاد سنگ کلیه نداشته و باعث افزایش میزان رسوب کریستال های اگزالات کلسیم در کلیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
557
لینک کوتاه:
magiran.com/p960454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!