تحلیل ساختار یافته الزامات و چالش های موجود در یادگیری الکترونیکی و طراحی یک الگوی کاربردی برای پیاده سازی موفق دوره های الکترونیکی در آموزش پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه

گسترش سریع یادگیری الکترونیکی، ضرورت توجه به آن را در همه مراکز آموزشی خصوصا مراکز آموزش پزشکی روشن تر می سازد. با توجه به اهمیت موضوع و آغاز به کار دوره ها و تاسیس رشته های آموزش عالی در کشور ما، هدف این مقاله بررسی ساختاریافته الزامات و چالش ها و مشکلات و موانع یادگیری الکترونیکی در امر آموزش و در نهایت ارائه یک الگو و راهنما در انتخاب، طراحی و اجرای یک دوره الکترونیکی است.

روش ها

این مطالعه از جنبه نظری یک بررسی مروری و کتابخانه ای است. در این رابطه از بین 4700 مقاله یافت شده از بانک های اطلاعاتیERIC، ACM، guideassociation،Digitallearning، OECDT، becta، با استفاده از موتورهای جستجوی یاهو و گوگل و به کارگیری کلید واژه های الزامات و چالش ها و یادگیری الکترونیکی؛ تعداد 100 مقاله مروری و اصیل، از سال 2003 به بعد انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. سپس با اطلاعات حاصل از نتایج تحقیق قبلی پژوهشگر که از نظرات یک پرسشنامه رضایت سنجی به دست آمده بود تلفیق گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

پس از مطرح نمودن و جمع بندی نظرات صاحب نظران مختلف در رابطه با الزامات و چالش های راه اندازی یک نظام یادگیری الکترونیکی، در یک جمع بندی کلی عوامل و زیرساخت ها به شرح زیر خلاصه گردید: 1- زیرساخت فناوری 2- زیرساخت انسانی 3- زیرساخت پداگوژیکی 4- زیرساخت فرهنگی، اجتماعی و ارزشی 5- زیرساخت اقتصادی 6- زیرساخت مدیریتی 7- زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی، سپس راه کاری اصولی برای مراحل مختلف تحلیل، طراحی، پیاده سازی و ارزیابی یک دوره الکترونیکی پیشنهاد گردید.

نتیجه گیری

در کشور ما، طیف الزامات و چالش های یادگیری الکترونیکی از تغییر دیدگاه های سنتی تا ایجاد زیر ساخت های فرهنگی، ارتباطی و سخت افزاری، سیاست گذاری های همگانی و رسمی، تدوین قوانین و ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی در سیستم آموزش کشور، ایجاد سیستم های مدیریت آموزش الکترونیکی، تهیه بسترهای تولید محتوای الکترونیکی بر اساس استانداردهای جهانی تولید محتوا و خصوصی سازی تولید محتوای الکترونیکی بومی گستردگی دارد. ارائه الگویی اجرایی با در نظر گرفتن موارد فوق به مدیران و تصمیم گیرندگان جهت پیاده سازی موفق این روش و کارآیی بیشتر آن کمک می نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
995
لینک کوتاه:
magiran.com/p961402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!