مقایسه گیر اوردنچر با اتچمنت ball در قدامی ترین و خلفی ترین موقعیت قرارگیری ایمپلنت ها بین سوراخ های چانه ای

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در پروتز متکی بر بافت و ایمپلنت (RP-5)، ایمپلنت ها را می توان در مکان های متفاوتی بین دو سوراخ چانه ای قرار داد. هدف از این بررسی، مقایسه گیر اوردنچرهای متکی بر بافت و ایمپلنت با اتچمنت ball در قدامی ترین وخلفی ترین موقعیت ایمپلنت ها در محدوده سوراخ های چانه ای بود.

مواد و روش ها

در بررسی تجربی آزمایشگاهی حاضر ابتدا یک مدل آزمایشگاهی فک پایین بی دندان، با استفاده از رزین آکریلیک تهیه شد. سپس با استفاده از میلینگ ماشین، دو جفت ایمپلنت به صورت قرینه در طرفین خط وسط و موازی با یکدیگر در قدامی ترین و خلفی ترین موقعیت سمفیز، روی مدل گذاشته شدند. یک اوردنچر فلزی بر روی مدل تهیه شد. سپس over denture housing از جنس آکریل پختنی،آماده و به قسمت قاب مانند اوردنچر در قدام آن متصل گردید. پس از پیچ کردن ball abutment بر روی ایمپلنت ها، در دو موقعیت مختلف،attachment housing و clinical insert داخل آن، درونover denture housing قرار گرفتند. در بین مراحل مختلف با تراش over denture housing، نمونه ها تعویض شدند. توسط ماشین زوئیک (zwick) با سرعت 51 میلی متر در دقیقه نیروی کششی در جهت عمودی، اعمال گردید. برای هر موقعیت پنج نمونه در نظر گرفته شد.Maximum Dis lodging Force (حداکثر نیرویی که اوردنچر تحمل می کند و از مدل جدا نمی شود) برای هر نمونه اندازه گیری و ثبت گردیئ. آزمون independent sample t برای تحلیل آماری داده ها به کار رفت و نتایج با ضریب اطمینان 95٪ به دست آمد.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد میزان گیر اوردنچر درموقعیت قدامی و خلفی ایمپلنت ها از نظر آماری، تفاوت معنی داری ندارد (05/0P>).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این تحقیق، میزان گیر اوردنچر در موقعیت های قدامی و خلفی ایمپلنت ها یکسان است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p963775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!