بررسی اثرپکتین تغییر یافته مرکبات (MCP) و دوکسوروبیسین برقدرت زیستایی، مورفولوژی و چرخه سلولی دردو دودمان سلولی سرطان پروستات انسانی، DU-145 وLNCaP

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

سرطان پروستات از شایعترین سرطانها در دنیا بشمار می رود بطوریکه در بین مردان دومین علت مرگ ناشی از سرطان می باشد. دراین پژوهش اثر MCP*(پکتازول) و دوکسوروبیسین (Dox)* بر کاهش میزان زیستایی و نیز تاثیر آن بر آپوپتوز و چرخه سلولی در دودمان سلولی سرطان پروستات ا نسانی یعنی DU-145و LNCaP مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

سلولهای DU-145و LNCaPباغلظتهای مختلف MCP و دوکسوروبیسین و یا ترکیبی از دو دارو مورد تیمار قرار گرفتند.زیستایی سلولها با استفاده از روش MTT،مورفولوژی سلولی با میکروسکوپ معکوس و رنگ آمیزی گیمسا و پیشرفت سیکل سلولی نیز از طریق روش فلوسایتومتری و با استفاده از نرم افزار فلوماکس بررسی شد.

نتایج

در سلولهای DU-145 و LNCaP تیمار بادوز IC50دوکسوروبیسین،سبب چروکیده شدن سلولها و تیمار با دوز IC50 پکتازول موجب گرانوله و کوچک شدن سلولها شد درحالی که تیمار با ترکیب دو داروی پکتازول و دوکسوروبیسین باعث هم چروکیده شدن وهم گرانوله و کوچک شدن سلولها شد و در سلولهای DU-145 قدرت زیستایی سلولها از میزان 47.04% در تیمار با Dox به تنهایی تا میزان %29.36 در تیمار با ترکیب دو داروی MCP وDox کاهش نشان داد. در سلولهای LNCaP قدرت زیستایی سلولها از میزان 47.04% در تیمار با Dox به تنهایی تا میزان %29.36 در تیمار با ترکیب دوکسوروبیسین گردد. در سلولهای DU-145 ترکیب دو دارو سبب توقف چرخه سلولی در مرحله Sub G1 وآپوپتوز و در سلولهای LNCaP موجب توقف چرخه سلولی در مرحله G2M مهار شد.

نتیجه گیری

MCP سبب افزایش اثر دوکسوروبیسین در کاهش زیستایی سلولهای DU-145 از طریق آپوپتوز و در سلولهای LNCaP ازراه توقف چرخه سلولی می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p964482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!