مدیریت بحران و تهدیدات زیست محیطی در ایران

پیام:
چکیده:
توجه به مقوله محیط زیست و اهمیت آن در زندگی امروز نسل بشر، امری است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. تقریبا از اواخر دهه 1960، آگاهی درباره موضوعات زیست محیطی و توجه به آنها فزونی گرفته است. از دهه 1970 به بعد، بسیاری از دولت ها و نهادها مدیریت بین المللی محیط زیست را ایجاد کرده اند. در سال 1992، بسیاری از فرآیندهای سیاسی بین المللی که با موضوعات توسعه و محیط زیست و نیز با مفهوم مورد اختلاف توسعه پایدار پیوند دارند، پا به عرصه ظهور گذاشتند. از سوی دیگر، سوانح طبیعی و شرایط اضطراری (نظیر جنگ یا درگیری ها) اغلب منجر به ایجاد تهدیدات زیست محیطی همچون آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، آلودگی هوا، مشکلات ناشی از بمبارانهای شیمیایی و هستهای، نشت مواد سمی و خطرناک بر جای مانده از آوار و پسماندها با منشائی غیر از پسماندهای عادی روزانه شهری و صنعتی میگردد.
در این راستا وجود تهدیدات نظامی علیه ایران از یکسو، و قرار گیری کشورمان در منطقهای سانحه خیز از سوی دیگر، لزوم توجه به موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در محیط زیست را آشکار می نماید؛ لذا به منظور درک بهتر موضوع، شناسایی تهدیدات زیست محیطی در حد مختصر و مفید لازم و ضروری به نظر می رسد.
در این مقاله سعی شده است تا به طور مختصر تهدیدات زیست محیطی که در اثر وقوع سوانح رخ می دهد بررسی و در پایان، راهکارهای مدیریتی در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بخش زیست محیطی ارائه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p965138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!