بررسی صحت آمیخته گری بین قزل آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss و ماهی آزاد دریای خزر Salmo trutta caspius با استفاده از روش مولکولی PCR-RAPD

پیام:
چکیده:
آمیخته گری یکی از روش های سنتی اصلاح نژاد در فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی خصوصا آبزی پروری است. نکته کلیدی در این روش اصلاح نژادی، اثبات ماهیت آمیخته نتاج است. در شناسایی افراد آمیخته می توان از روش های مختلفی بهره جست که یکی از معتبرترین و پیشرفته ترین این روش ها، روش مولکولی است. در این تحقیق امکان استفاده از آغازگرهای RAPD برای بررسی صحت آمیخته گری در نتاج حاصل از تلاقی مصنوعی جنس ماده قزل آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss و جنس نر ماهی آزاد دریای خزر Salmo trutta caspius مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور 30 رشته آغازگر RAPD به-طور تصادفی انتخاب شده و الگوی ژنوتیپی والدین در آمیزش های تک والدی (Single Pair Mating) از طریق واکنش زنجیره-ای پلیمراز PCR بررسی گردید. از 30 آغازگر تنها دو آغازگرH-09 و P-12 به ترتیب با توالی های TGT AGC TGG G 3′′5 و 5′AAG GGC GAG T 3′پلی مورفیسم مناسب همراه با تکرارپذیری بالا را حداقل بین یک جفت از مولدین نشان دادند. نحوه توارث باندهای اختصاصی والدین در فرزندان حاصل از آمیخته گری مصنوعی نشان داد که آمیخته های مذکور (به جز یک مورد) توارث کاملی از باندهای اختصاصی والدین را دارا بودند. لذا ماهیت آمیخته بچه ماهیان تایید گردید. این تحقیق کارایی روش RAPD را برای سنجش صحت آمیخته گری در دو گونه مهم از آزاد ماهیان تجاری ایران به اثبات رساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p966681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!