تحلیل وضعیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب رودخانه گرگر با استفاده از شاخص کیفیت آب NSF

چکیده:
مقدمه
یکی از روش های بررسی کیفیت آب رودخانه ها، استفاده از شاخص های کیفی آب می باشد. با استفاده از شاخص های کیفی، حجم زیاد اطلاعات نمونه برداری شده، از اندازه گیری های کیفی آب بصورت یک عدد منفرد و بدون بعد تبدیل می شود که دارای مفهوم و تعریف کیفی تفسیر شده ای است. شاخص کیفیت آب NSF، از میان شاخصهای عمومی کیفیت آب، بیشترین کاربرد را دارا می باشد.
روش بررسی
این مطالعه با هدف بررسی کیفیت آب رودخانه گرگر از بندمیزان تا بندقیر با استفاده از شاخص کیفیت آب NSF، انجام پذیرفته است. بدین منظور از 10 ایستگاه تعیین شده بر روی رودخانه به مدت 6 ماه نمونه-برداری شد و پارامترهای BOD، DO، pH، PO4، TS، NO3، دمای آب، کدورت و کلیفرم مدفوعی مورد سنجش قرار گرفتند و نتایج حاصل با استفاده از شاخص کیفیت آب NSFWQI بررسی گردیدند.
یافته ها
نتایج نشان دادند که کیفیت آب در این رودخانه، در همه نقاط در بازه گروه های متوسط و ضعیف طبقه-بندی می شود. همچنین نتایج محاسبه شاخص کیفیت آب NSF نشان داد که در طول 6 ماه نمونه برداری، بطور متوسط ایستگاه چم فرج در پایین دست خروجی تعدادی از حوضچه های پرورش ماهی با عدد شاخص5/51، بدترین و ایستگاه بندمیزان شوشتر در بالادست و قبل از ورود پساب کاربری های مختلف با عدد شاخص5/57 بهترین شرایط را نسبت به سایر نقاط رودخانه دارا بودند. دامنه تغییرات در ایستگاه های مورد مطالعه از 48 تا 60 در نوسان بود.
نتیجه گیری
بطورکلی تاثیرگذاری بالای منابع آلاینده بخصوص پساب حوضچه های پرورش ماهی بر کیفیت رودخانه در بازه های مختلف، کاملا مشهود بود. با این وجود، باتوجه به قدرت خودپالایی رودخانه، در ایستگاه آخر در پایین دست، کیفیت نسبتا قابل قبولی حاصل می گردد. در نهایت بهبود کیفیت آب رودخانه گرگر در گرو مدیریت صحیح پساب کاربری های مختلف و کاهش بار آلودگی آنها می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p967600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!