موانع به کارگیری خود مراقبتی اورم از دیدگاه پرستاران و دانشجویان دکتری پرستاری: تحلیل محتوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از تئوری پرستاری سبب اصلاح کیفیت مراقبت، کاهش هزینه های مراقبت پرستاری می شود. اگرچه مطالعات با رویکرد کمی در مورد به کارگیری مدل خود مراقبتی اورم در بیماری های مختلف صورت گرفته؛ اما مطالعات کمی نمی تواند عمق و پیچیدگی ادراکات و نظرات افراد را در مورد خود مراقبتی بیابند. این مطالعه با هدف شناسایی موانع به کارگیری مدل خود مراقبتی باعث به کارگیری مداخلات کارا در زمینه ی مراقبت شده و به علاوه دید وسیعی در زمینه ی آموزش به پرستاران ارایه نمود.
روش بررسی
مطالعه ی حاضربا روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند با 4 کارشناس ارشد پرستاری داخلی - جراحی و 4 دانشجوی دکتری پرستاری انجام و داده ها با مصاحبه ی نیمه ساختاریافته تا اشباع آن ها جمع آوری شدند. برای تایید دقت و صحت داده ها از شیوه های پرسش از همکار و چک توسط اعضا استفاده گردید. داده ها، نام گذاری داده ها و به دست آوردن کدهای تحلیلی و در نهایت تشخیص تم ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته ها
مشارکت کنندگان در این مطالعه موانع به کارگیری مدل خودمراقبتی را در6 درون مایه، شامل عوامل مرتبط با مدل، عوامل جسمی، عوامل اجتماعی، عوامل روانی، عوامل آموزشی و عوامل مرتبط با سیستم مراقبتی بیان کردند.
نتیجه گیری
تجارب مثبت و منفی در به کارگیری مدل نشان دهنده ی نقش این عوامل در به کارگیری مدل خود مراقبتی است. موانع موجب عدم به کارگیری خود مراقبتی یا ناقص بودن آن شود. آشنایی بیشتر پرستاران با مدل خود مراقبتی بر عملکرد آن ها در مورد نقش حرفه ای پرستاری به منظور اصلاح وضعیت حاضر پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p968105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!