بررسی مقایسه ای کارکرد کلیه پیوندی یکسال پس از عمل بین نفرکتومی دهنده به روش باز و لاپاراسکوپیک در بیمارستان هاشمی نژاد، سال های 1388-1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در پیوند کلیه، نفرکتومی دهنده کلیه با لاپاراسکوپی یک جایگزین مناسب برای عمل باز می باشد. روش های جراحی باز برای نفرکتومی از 50 سال قبل در بیشتر مراکز مورد استفاده قرار گرفته و ثابت شده است که نفرکتومی یک طرفه (لاپاراتومی) برای فرد دهنده بی خطر بوده و کلیه باقیمانده آن را بخوبی تحمل می کند. با توجه به اینکه در چند سال اخیر از روش نوین لاپاراسکوپی جهت نفرکتومی دهنده کلیه نیز استفاده می شود لذا ضرورت مقایسه کارکرد دراز مدت کلیه پیوندی بین دو روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی برای اولین بار در این مرکز ضروری می رسد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی 133 مورد پیوند کلیه در بیمارستان هاشمی نژاد تهران مورد بررسی قرار گرفت که در 75 مورد به شیوه لاپاراتومی و در 58 مورد لاپاراسکوپی بود. یکسال پس از پیوند، عملکرد کلیه با شاخص کراتینین در هر دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
در پیگیری یکساله بعد از پیوند تفاوت معنی داری در مقدار کراتینین در پایان یکسال اول پس از پیوند بین دو گروه دیده نمی شود. این مطالعه نشان داده است و گرفتن کلیه چه به روش لاپاراسکوپ و چه لاپاراتومی تاثیر چندانی بر روی کارکرد کلیه پس از یکسال ندارد.
استنتاج
روش نفرکتومی لاپاراسکوپیک روش مفید وکم عارضه ای برای برداشتن کلیه فرد دهنده محسوب می گردد و استفاده از آن در بالین توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
184
لینک کوتاه:
magiran.com/p969327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!