مقایسه ی میزان بروز آسپیراسیون تنفسی دو روش تغذیه ی لوله ای بلوس متناوب و قطره-ای متناوب کیسه ای

پیام:
چکیده:
اهداف

آسپیراسیون محتویات معده، یکی از عوارض جدی و قابل پیش گیری در بیماران با تنگی لوله ایست که حتی می تواند منجر به مرگ شود در مورد ایمن ترین روش تغذیه جای بحث وجود دارد. از این رو این مطالعه با هدف «تعیین میزان بروز آسپیراسیون تنفسی دو روش تغذیه ی لوله ای بلوس متناوب و قطره ای متناوب کیسه ای»، انجام شد.

روش ها

در این مطالعه ی نیمه تجربی، 72 بیمار بستری در بخش آی سی یو و تروما که به روش لوله ای تغذیه می شدند، به روش تدریجی و پس از بررسی متغیرهای زمینه ای، به دو گروه بلوس متناوب و روش قطره ای متناوب کیسه ای تقسیم شده و هر دو گروه به طور مستقل و به مدت سه روز تغذیه شدند. سپس هر دو گروه از نظر میزان بروز آسپیراسیون تنفسی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از فرم ثبت مشخصات فردی، تغذیه ای، تنفسی و اطلاعات مربوط به دو روش تغذیه ای واحد های مورد پژوهش از مرکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال 1389 انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و نرم افزار SPSS16 انجام شد.

یافته ها

میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در روش تغذیه ی لوله ای بلوس متناوب 6/5 درصد و در نوع قطره ای متناوب کیسه ای صفر بود و آزمون دقیق فیشر، تفاوت آماری معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (47/0=p).

نتیجه گیری

با توجه به عدم معنی دار بودن میزان آسپیراسیون تنفسی در دو گروه می توان ذکر نمود که روش بلوس متناوب هنوز هم به عنوان یک روش تغذیه ای استاندارد در کتب معرفی شده و اگر بر اساس اصول صحیح انجام گیرد خطر آسپیراسیون را کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p973293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!