بررسی تاثیر آموزش امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم پروازی باید با شرایط و نحوه ی صحیح انتقال بیماران آشنا باشند تا انتقالی ایمن صورت گیرد. آشنایی و آموزش پرستاران برای افزایش آگاهی، عملکرد و نگرش آنان سبب شد تا پژوهشی با هدف بررسی تاثیر آموزش امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی بر میزان دانش، فهم و کاربرد پرستاران انجام شود.
روش ها
در این مطالعه ی نیمه تجربی، سی نفر از پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان های منتخب تهران به روش نمونه گیری آسان در سال 1390 انتخاب شدند و آموزش در زمینه ی امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی انجام شد. پرسش نامه ی محقق ساخته دارای سی سوال، میزان تاثیر آموزش را در سه سطح دانش، فهم و کاربرد در حیطه شناختی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش بررسی نمود. روایی پرسش نامه با نظرات اعضای هیات علمی و پایایی پرسش نامه با آزمون کودریچارسون 21 (72/0) تایید شد. داده ها با نرم افزار SPSS17 و آزمون کای اسکوار و آنوای اندازه های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین (و انحراف معیار) نمرات در سطح دانش قبل و بعد از آموزش و چهار هفته بعد، به ترتیب (64/1±)17/4، (4/1±)67/7، (9/1±)27/7، در سطح فهم به ترتیب (2/1±)53/4، (9/1±)9/6، (5/1±)7/5 و در سطح کاربرد به ترتیب (4/1±)3/3، (6/1±)53/6، (6/1±)33/6، به دست آمد. نمرات مجموع سطوح به ترتیب قبل، (8/2±)03/12، بلافاصله بعد از آموزش (3/3±)1/21 و چهار هفته بعد، (01/4±)3/19 از مجموع سی نمره بود. اختلاف معنی داری در روند یادگیری در تمام سطوح مشاهده شد (001/0 p<).
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده ی تاثیر آموزش بر سطوح یادگیری بود. بنابراین آموزش پرستاری امداد و انتقال هوایی به شیوه ی سخنرانی می تواند مفید باشد، اما پیش نهاد می شود روش های نوین آموزشی نیز به منظور آموزش موثرتر بررسی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p973297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!