بررسی نقش انرژی در شکل گیری قلمروهای ژئواستراتژیک جهان

نویسنده:
چکیده:
اندیشمندان حوزه اقتصاد کلان بین الملل بر این باورند که برخلاف قرون گذشته که اشغال سرزمین ها تضمین کننده ورود ثروت به یک کشور بود، در قرن 21 توان مهار منابع انرژی خطوط انتقال آن، تضمین کننده ورود ثروت است.
در پی انقلاب صنعتی، به تدریج انرژی به یکی از عوامل مهم تولید تبدیل گردید و در قرن بیستم به عنوان یکی از مولفه های مهم در شکل گیری و یا تغییر قلمروهای ژئواستراتژیک ساخته شد. بر همین اساس، طی دهه های گذشته کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همواره به عنوان یکی از مناطق ژئوپلتیک جهان قلمداد شده اند.
اما با کشف ذخایر قابل توجه هیدروکربنی در حوزه دریای مازندران و کشورهای پیرامون آن، قلمرو ژئواستراتژیک منطقه خاورمیانه تا منطقه آسیای میانه و قفقاز گسترش یافت و قلمرو ژئواستراتژیکی جدیدی به نام «خاور نزدیک بزرگ» تسکیل شد که به دلیل ایفای نقش حیاتی در دهه های آتی در تامین نفت و گاز به عنوان«شاهین تعادل جهان در قرن21» نامیده می شود. در چنین شرایطی، ایران به دلیل قرار داشتن در قلب خاور نزدیک بزرگ، دارا بودن رتبه اول ذخایر هیدروکربنی قابل استحصال در جهان، ظرفیت بالای تولید و صادرات نفت و گاز و موقعیت سرزمینی ویژه برای تبدیل شدن به دالان استراتژیک تجارت نفت و گاز منطقه و جهان، از اهمیت بی نظیری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p975177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!