چالش های آموزش پزشکان در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت

پیام:
چکیده:
مقدمه
حدود یک دهه است که پیشگیری و کنترل دیابت در زمره اولویت های نظام سلامت کشور قرار گرفته است و همزمان دوره های آموزشی برای مجریان برنامه، طراحی و اجرا شده است. مطالعه حاضر با هدف توصیف وضعیت آموزش پزشکان عمومی مراقبت کننده از بیماران تحت پوشش برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت طراحی و اجرا شده است.
روش ها
مطالعه حاضر یک تحلیل کیفی محتوا از نوع مرسوم بوده است. داده ها با انجام مصاحبه های بدون ساختار با هشت نفر از برنامه ریزان مدیریت دیابت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان بهداشت و درمان استان اصفهان، و شش نفر از پزشکان عمومی شاغل در واحدها و مراکز دیابت این استان انجام شد. مشاهدات و یادداشت های متعدد در عرصه، اسناد و مدارک موجود و یادداشت های فنی، دیگر منابع جمع آوری داده را تشکیل دادند. از تحلیل دست نوشته ها، واحدهای معنایی،کد ها، مقوله ها و تم های اصلی به دست آمد. برای اعتبار نتایج از تلفیق منابع و روش های جمع آوری داده، مشاهدات مستمر در عرصه، بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط پژوهشگر و تیم تحقیق استفاده شد.
نتایج
یافته های حاصل از آنالیز کیفی داده ها منجر به ظهور سه تم و شش زیر تم شامل 1)آموزش فاقد ساختار، با زیر تم های عدم استمرار آموزش اولیه پزشکان جدید الورود و فقدان بازآموزی، 2) صلاحیت ناکافی پزشک، با زیر تم های دانش ناکافی و عدم موفقیت در جلب اعتماد بیمار و همکار و 3) موانع اثربخشی آموزش، با زیرتم های چالش های برنامه ریزی و نظارت ناکافی بر فرایند آموزش پزشک گردید
نتیجه گیری
علی رغم اهمیت نقش پزشکان مراکز بهداشتی درمانی در مدیریت دیابت، نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه آموزش این پزشکان با کاستی های قابل توجهی روبرو است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p975710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!