اثر مصرف سماق (Rhus coriaria) همراه غذای پرکلسترول بر برخی فاکتورهای آترواسکلروز در خرگوش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف غذاهای پرچرب باعث افزایش ناگهانی چربی های خون، استرس اکسیداتیو و تغییرات حاد در عملکرد سلولهای آندوتلیال میشود. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی سماق، این تحقیق با هدف تعیین تاثیر سماق بر برخی عوامل آترواسکلروز ناشی از استرس غذائی پرچرب در خرگوشهای هایپرکلسترولمیک صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 24 خرگوش نر نیوزیلندی که به طور تصادفی به 3 گروه 8 تایی رژیم معمولی، رژیم پرکلسترول (1%) و رژیم پرکلسترول همراه با 2% پودر سماق (افزوده شده به غذای مصرفی) تقسیم شدند، انجام گردید. فاکتورهای استرس اکسیداتیو و موثر بر آترواسکلروز از جمله گلوکز، توتال کلسترول، تری گلیسرید (TG)، آپولیپوپروتئین(B (ApoB، لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL-C)، نیترات، نیتریت، فیبرینوژن و فاکتور هفت و همچنین ترانس آمینازهای کبدی (ALT، AST)، قبل از آزمایش و سه ساعت پس از تیمار در همه گروه ها اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
مصرف غذای حاوی 1% کلسترول باعث افزایش توتال کلسترول، فیبرینوژن، تری گلیسرید، گلوکز، نیترات، LDL-C و آنزیم های کبدی ALTو AST شد (05/0>p). مصرف پودر سماق کاهش معنی داری را در سطح گلوکز (15/30%)، LDL-C (پنجاه و هشت ممیز هفده صدم درصد)، توتال کلسترول (5/29%)، آنزیمهای کبدی (ALT، AST) (به ترتیب 55/20% و 46/17%) و فیبرینوژن (92/17%) نسبت به گروه پرکلسترول نشان داد (05/0>p) ولی تغییر معنی داری بر روی تری گلیسرید، فاکتور هفت، نیتریت، نیترات و آپولیپوپروتئین B ایجاد نکرد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که مصرف سماق همراه غذا، اثر مفید بر برخی ریسک فاکتورهای آترواسکلروز و استرس اکسیداتیو و آنزیمهای کبدی ناشی از مصرف غذای پرچرب دارد
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p977743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!