خارج سلولی ذرات نانو نقره با استفاده از سه گونه درماتوفیتی شایع: ترایکوفایتون روبروم، ترایکوفایتون منتاگروفایتس و میکروسپوروم کنیس

پیام:
چکیده:
مایکونانوتکنولوژی امروزه به عنوان راهکاری نوین در جهت بیوسنتز نانوپارتیکل های نقره، به عنوان قسمتی از علم نانوتکنولوژی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه، تولید خارج سلولی ذرات بسیار پایدار نانو نقره توسط سه گونه قارچی Trichophyton rubrum, Trichophyton menta grophytes و Microsporum canis مورد بررسی قرار گرفته است. استرین های کلینیکی سه گونه مذکور در محیط کشت اختصاصی حاوی مواد معدنی کشت داده شده و به مدت 5-7 روز در دمای 25°C نگهداری شدند. از فیلتره کشت قارچی جهت تولید نانو ذرات نقره استفاده شد. برای تولید نانو ذرات، فیلتره کشت هر گونه قارچی در مجاورت 1mM ازAgNO3 قرار کرفت. اختلاف رنگ مشاهده شده در محلول های حاوی 1mM از AgNO3 بیانگر وجود اشکال فلزی ذرات نقره بود. به طوری که پس از72 ساعت از آغاز واکنش، رنگ محلول ها از بی رنگ به قرمز متمایل به قهوه ای تغییر بافت. طیف های رسم شده توسط تکنیک UV-visible spectroscopy نیز حضور ذرات فلزی نانو نقره را اثبات می کرد. در مورد Trichophyton mentagrophytes یک منحنی با پیک نسبتا باریک و قوی در طول موج بین 422 nm و425 nm به دست آمد. در حالیکه در مورد گونه Microsporum canis یک منحنی با پیک نسبتا پهن در طول موج nm 441 حاصل شد. در مورد گونه Trichophyton rubrum، یک منحنی با پیک نسبتا ضعیف به دست آمد. به علاوه، نتایج آزمایشات میکروسکپ الکترونی وجود ذرات نسبتا یکنواخت، متحد الشکل و گرد رانشان می داد. Trichophyton mentagrophytes به نسبت دو گونه دیگر ذرات کوچکتری،<5 nm، را سنتز کرد. نتایج به دست آمده قابلیت متفاوت گونه های قارچی مختلف را در بیوسنتز نانو ذرات نقره اثبات می کند. علی رغم اینکه گونه های مورد مطالعه در یک جنس قرار دارند، اما قابلیت های متفاوتی در تولید نانو ذرات نقره داشته و ذرات با خواص متفاوتی را تولید می کنند. به علاوه تولید خارج سلولی این ذرات، مشکل استخراج نانو ذرات را از رشته های قارچی رفع کرده و مراحل خالص سازی ذرات را تسهیل می نماید.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p982814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!