تغییرات فراساختاری جسم زرد پس از تحریک تخمک گذاری در زمان لانه گزینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
برای انجام لقاح آزمایشگاهی با استفاده از گنادوتروپین ها، تحریک تخمک گذاری انجام می شود تا امکان دستیابی به تخمک های متعدد در یک سیکل فراهم شود. اگرچه تحریک تخمدان نقش مهمی در تکنیکهای کمک باروری دارد، اما اثرات زیان باری نیز بر روی تشکیل تخمک، کیفیت جنین و پذیرش آندومتر دارد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تغییرات فراساختاری جسم زرد در اثر تحریک تخمک گذاری در موش سوری با استفاده از HCG,HMG در طی فاز لوتئال در زمان لانه گزینی بود.
روش ها
موشهای ماده نژاد NMRI با سن 6 تا 8 هفته به دوگروه کنترل و تحریک تخمک گذاری شده دسته بندی شدند. در گروه کنترل موشها حامله کاذب شدند و در گروه تحریک تخمک گذاری پس از تحریک تخمک گذازی حاملگی کادب در آنها ایجاد شد. به طور همزمان در طی فاز لوتئال در زمان لانه گزینی از تخمدان هر دو گروه نمونه برداری شد و تغییرات فراساختاری در جسم زرد آنها با میکروسکوپ الکترونی بررسی شد.
نتایج
نتایج مطالعه ی ما تغییرات آشکاری را در فراساختار جسم زرد گروه تحریک تخمک گذاری شده نشان داد. این تغییرات شامل افزایش میزان آپوپتوز و نیز فاصله ی بین سلول ها و همچنین کاهش میزان آنژیوژنز در جسم زرد نسبت به گروه کنترل بود. نتایج تحقیق حاضر کاهش در تراکم ارگانل های سیتوپلاسمی گروه تحریک تخمک گذاری از قبیل میتوکندری، شبکه ی اندوپلاسمی و پلی ریبوزوم ها را نشان داد. علاوه بر اینها متراکم شدن کروماتین هسته در برخی از سلول های گروه تحریک تخمک گذاری مشاهده شد.
بحث: به طور خلاصه، تحریک تخمک گذاری با واسطه ی HCG,HMG منجر به تغییرات فراساختاری در سلولهای جسم زرد می شود که این تغییرات می توانند بر روی میزان موفقیت بارداری تاثیر داشته باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p982819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!