بررسی نقش علوم پایه در صلاحیت های حرفه ای پزشکان از دیدگاه اساتید علوم بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به جایگاه ویژه علم پزشکی و نقش حیاتی آن در سلامت جامعه،توجه به تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص در این رشته بسیار حائز اهمیت می باشد. محتوای دروس علوم پایه به عنوان یکی از مقاطع آموزشی دوره دکتری حرفه ای باید به گونه ای باشد که بتواند افرادی با توانایی و تبحر لازم جهت ارائه وظیفه خطیر تامین سلامت جامعه تربیت نماید. لذااین مطالعه جهت بررسی نقش علوم پایه در صلاحیت های حرفه ای از دیدگاه اساتید علوم بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تعیین شده بود جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل موادی در رابطه با شایستگی های نه گانه پزشکی، پذیرش امتحان دستیاری و نظر کلی آنها در رابطه با علوم پایه بود که اساتید نظرات خود را به صورت رتبه ای 3 نقطه ای خوب تا ضعیف مشخص می کردند. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS.V.13 و آزمون های آماری MannWhitney و و KruskalWallis آنالیز شد.
یافته ها
میزان پاسخگویی 7/95% بود. میانگین نمرات نظرات اساتید در رابطه با نقش علوم پایه در صلاحیت های حرفه ای پزشکان، 97/18 (51/3±) از 27 نمره بود. گروه گوش و حلق و بینی بیشترین نمره را به دروس علوم پایه با 25/21 (63/2±) دادند و کمترین نمره متعلق به گروه روانپزشکی با میانگین نمرات 6/10 (07/2±) بودند. بین رشته های مختلف بالینی از لحاظ میانگین نمره داده شده به علوم پایه اختلاف معنی داری مشاهده شد (01/0>P). از دیدگاه اساتید، از میان شایستگی های نه گانه، علوم پایه مراقبت های بهداشتی بیشترین تاثیر و برقراری ارتباط موثر با بیمار ضعیف ترین نقش را داشته است.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که از دیدگاه اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دروس علوم پایه از نظر شکل دهی انواع شایستگی ها در دانش آموختگان پزشکی در حد متوسط به بالا است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p983810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!