پایگاه اینترنتی مرکز پژوهش های صد ا و سیما www.irc.ir

نویسنده:
چکیده:

صدا و سیما، به عنوان فراگیرترین و کارآمدترین رسانه اجتماعی، از جایگاهی ویژه برخوردار است. این ویژگی منحصر به فرد، سبب شده است تا با حساسیت و دقت بیشتری بر این سازمان و برنامه‏های آن تاکید شود. بدیهی است در یک جامعه دین‏مدار و در پرتو یک حکومت اسلامی، نشر فرهنگ دینی، ایجاد محیط مناسب برای تزکیه و تعلیم انسان، و نیز رشد فضایل و ارزش‏های اخلاقی، از جمله اهداف رسانه ملی به شمار می‏آید.
مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما در سال 1373 با الهام از سخنان گهربار رهبر فرزانه انقلاب و با هدف برقراری ارتباط تنگاتنگ میان دو بخش شناسایی و تبلیغ دین؛ یعنی حوزه‏های علوم اسلامی و رسانه، شکل گرفت. این مرکز برای بهره‏گیری از میراث گران‏سنگ دینی که هم‌اکنون چاره‌ساز نیازهای فرهنگی و داروی آماده برای دردهای عقیدتی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی جامعه اسلامی است، می‏کوشد تا فرآورده‏های فرهنگی را متناسب با شرایط زمانی و مکانی در اختیار اصحاب رسانه و برنامه‏سازان ارجمند قرار دهد.
این مرکز با توجه به رسالت خویش، همواره کوشیده است تا در تهیه، پردازش و ارایه آموزه‌های اسلامی برای برنامه‌های رسانه ملی، شیوه‌های مختلف را بیازماید. در این راستا، اهتمام به راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای عرضه محتوای مورد نظر برنامه‌سازان رسانه ملی، یکی از اولویت‌های کاری در سال‌های اخیر بوده است. توجه به مطالعات کارشناسی، بررسی‌های اولیه، جامعیت، کیفیت و درنظرگرفتن نیازهای مختلف جامعه و کاربران شبکه و نیز ضرورت توجه به الزام‌های شکلی در پردازش آموزه‌های دینی در قالب رسانه‌ای، زمانی طولانی را به خود اختصاص داد؛ تا این‌که سرانجام این پایگاه در حد استانداردهای پذیرفته‌شده، در تاریخ 25/11/85 به طور رسمی به شبکه جهانی وب پیوست. مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این شبکه اطلاع‌رسانی، عبارت‌اند از: راه‌اندازی و آسان‌سازی ارتباط دایمی مرکز با برنامه‌سازان، ایجاد امکان دسترسی سریع به تولیدات مرکز، امکان بهره‌گیری از بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان علوم اسلامی، برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان، نیازسنجی جهت تولید محصولات و انتشارات مناسب، و نیز دسترسی مخاطبان غیرسازمانی به اطلاعات.
در این پایگاه که به صورت پورتالی پژوهشی، دینی و رسانه‌ای آماده شده، متن کامل بیش از یک هزار جلد کتاب و نشریه مرکز، متن بیش از چهل هزار گزیده معارفی در قالب‌های مختلف (روایت، شعر، داستان، ضرب المثل، لطایف، کلمات قصار، سیره و کتاب‌شناسی)، اطلاعات بیش از 300 اندیشمند اسلامی، اطلاعات بیش از 1400 کارشناس در 35 تخصص علوم اسلامی و انسانی، افزون بر 380 عنوان ایده، طرح و فیلم‌نامه با موضوع‌های دینی و دیگر محصولات پژوهشی، دینی و رسانه‌ای ارایه گردیده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این پایگاه، ارایه بسته‌های اطلاعاتی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و موضوع‌های ویژه سال است که دسترسی مخاطبان را به آثار مرتبط آسان می‌کند. در ادامه، با قابلیت‌های این پایگاه، بیشتر آشنا می‌شوید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p984761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!